کبدچرب را چگونه درمان کنیم ؟

کبدچرب را چگونه درمان کنیم ؟

در باب اهمیت خواندن این مطلب در مورد گیاهان دارویی برای درمان گیاهی کبد‌چرب، همان کافی است که بدانید کبد یا همان جگر را می‌توان سلطان اندام‌های داخلی بدن دانست؛ چرا که لحظه‌ای بدون آن قادر به زندگی کردن نخواهیم بود.

وظایف کبد آنقدر متنوع و زیاد هستند که می‌توان دربارهٔ آن‌ها کتاب نوشت. از فرآوری و آماده‌سازی مواد مغذی جذب شده از روده گرفته تا سم‌زدایی و تأمین سوخت بدن در شرایط بی‌غذایی، همگی از جمله وظایف این عضو دوست داشتنی بدن ما هستند. برای این عضو پرکار بدن می‌تواند اختلالات و عارضه‌های زیادی رخ دهد که در این بین کبد‌چرب از جمله شایع‌ترین آنهاست.

به‌طور کلی دو نوع کبد‌چرب وجود دارد، کبد چرب الکلی و کبد‌چرب غیرالکلی. همانطور که از اسم آن‌ها نیز مشخص است، کبد‌چرب الکلی در اثر ازدیاد مصرف مشروبات الکلی به وجود می‌آید، اما کبد‌چرب غیرالکلی علل دیگری دارد.

 

شاید بتوان کبد چرب را جزو ۵ عارضهٔ شایع جوامع انسانی امروز معرفی کرد، به‌طور مثال یک سوم از جمعیت بالغین آمریکایی دچار این بیماری هستند.

کبد‌چرب ، چگونه به‌وجود می‌آید؟

 

کبد چرب در اثر تجمع ذرات چربی در سلول‌های کبدی ایجاد می‌شود که بر اساس درصد و میزان چربی تجمع پیدا کرده، از درجه یا اصطلاحاً گرید ۱ تا ۳ دسته‌بندی می‌شود.

چنانچه روند تجمع چربی ادامه پیدا کند و کنترل نشود، مرحلهٔ فیبروز کبدی به‌وجود می‌آید؛ در این مرحله عملکرد کبد به شدت کم می‌شود.

معمولاً از گرید ۳ به بعد رنگ پوست و همچنین سفیدی چشم فرد شروع به زرد شدن می‌کند. در نهایت در صورت عدم درمان، کبد دچار سیروز می‌شود که این حالت غیرقابل برگشت بوده و فرد کبد خود را از دست می‌دهد و معمولاً برای ادامهٔ بقا، مجبور به انجام عمل پیوند می‌شود. اما جای نگرانی نیست! این سرنوشت تلخ قابل پیشگیری است و به‌راحتی می‌توان از آن جلوگیری کرد.

عوارض بیماری کبد‌چرب

 

  • چاقی و اضافه‌وزن
  • بی‌تحرکی
  • مصرف بی‌رویه کربوهیدرات‌های ساده
  • کاهش وزن سریع و غیراصولی
  • فشارخون بالا
  • بالا بودن سطح کلسترول خون

علائم بیماری کبد‌چرب

هر چند کبد از جمله اندام‌هایی است که گیرندهٔ درد ندارد، اما به هر حال این بیماری بدون علائم هم نیست. از جمله علائمی که فرد مبتلا به بیماری کبد‌چرب آن‌ها را تجربه می‌کند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احساس بی‌حالی
  • احساس ناخوشی در ناحیه شکمی
  • خستگی
  • کاهش اشتها

شیوهٔ تشخیص این بیماری از دو طریق آزمایش میزان آنزیم‌های کبدی و همچنین سونوگرافی ناحیه شکمی انجام می‌شود. در بین این دو روش تشخیصی، سونوگرافی دقیق‌تر و قابل استنادتر از آزمایش خون است. درجه یا گرید چربی کبد را نیز با همین سونوگرافی مشخص می‌کنند.

گیاهان دارویی مناسب، برای درمان کبد‌چرب

به‌طور کلی موادغذایی و گیاهانی که سطوح بالایی از آنتی‌اکسیدان‌ها را دارند، اولین و بهترین درمانگرها برای این بیماری هستند. مواد غذایی مثل قهوه، ماهی، گردو و حتی لبنیات نیز می‌توانند در درمان این بیماری مؤثر باشند، اما هدف این مقاله معرفی گیاهان دارویی است که بر کنترل و درمان گیاهی این بیماری اثرگذارند.

چند مورد از موثرترین گیاهان دارویی در درمان کبد چرب شامل موارد زیر می‌باشند:

۱. چای سبز

چای سبز تا حدودی می‌تواند مقدار چربی سوزی بدن را بالا ببرد. این اثر در کاهش میزان چربی کبد و همچنین کاهش سطح کلسترول خون بسیار مفید است.

علاوه بر این، چای سبز خواص آنتی‌اکسیدانی بسیار زیادی نیز دارد. البته از زیاده‌روی در مصرف این نوع از چای نیز باید پرهیز شود، چرا که اثرات ناخوشایندی بر قلب و همچنین فشارخون خواهد داشت.

۲. خارمریم

امروزه برخی از متخصصین از عصارهٔ این گیاه به عنوان اولین خط درمان گیاهی کبد چرب استفاده می‌کنند.

توانایی این گیاه در بهبود کبد چرب و به‌طور کلی عملکرد کبد، به دلیل محتوای خاص آنتی اکسیدانی آن است.
البته هنوز به طور قطع اثر گیاه خارمریم بر درمان گیاهی کبد چرب توسط جوامع علمی دنیا، تأیید نشده است، اما مداخلات تجربی، اثربخشی آن را نشان داده‌اند.

۳. زالزالک کوهی

این گیاه از جمله گیاهان پر استفاده در طب سنتی چین است. به دلیل سطح بالای آنتی‌اکسیدانی آن، تأثیر بسیار زیادی در کاهش چربی کبد و همچنین کمک به سلول‌های کبدی برای بازیابی و ترمیم خود دارد.

اساساً رنگی بودن یک ماده غذایی یا گیاه نشان دهندهٔ سطح بالای آنتی‌اکسیدان آن است.

۴. زردچوبه

 

این همان ادویهٔ خوش طعم و رنگی است که تقریباً در تمام غذاهای ایرانی به‌کار می‌رود.

زردچوبه دارای یک آنتی‌اکسیدان خاص به نام کورکومین (Curcumin) است که تقریباً تمام اثرات مفید این گیاه به دلیل داشتن این ماده می‌باشد.

البته بهتر است برای اثر بخشی بیشتر، دم کردهٔ زردچوبهٔ پودر نشده، مورد استفاده قرار گیرد. حالت پودر نشدهٔ آن به صورت تکه‌های چوبی کوچک است که معمولاً در عطاری‌ها موجود هستند.

۵. دارچین

مطالعات بسیاری بر اثر دم‌کرده و همچنین مکمل دارچین بر روی کبد چرب انجام شده است و تقریباً اکثر آن‌ها تأثیر مثبت این ادویه خوراکی بر کبد چرب را تأیید کرده‌اند. دارچین نیز مشابه زردچوبه بهتر است به صورت آسیاب نشده استفاده شود.

۶. کاسنی

کاسنی از جمله گیاهانی است که از صدها سال قبل در کتب طب سنتی به اثر مفید آن بر کبد اشاره شده است. البته مصرف عرق و عصارهٔ آن در بین مردم ایران مرسوم است.

 

در کتب طب سنتی از کاسنی به عنوان یک ماده غذایی سرد و تصفیه کنندهٔ کبد یاد شده است، اما در علم جدید، نیز خواص بسیاری را برای آن ذکر کرده‌اند. از جمله خاصیت پروبیوتیکی و تنظیم کنندگی دستگاه گوارش که در برخی از مطالعات اثر آن بر کبد نیز تأیید شده است.

۷. رزماری

مصرف این گیاه معطر، در کشور ما مرسوم نیست، هرچند با توجه به ورود فرهنگ‌های آشپزی کشورهای مختلف اروپایی و شرقی به تازگی استفاده از آن رواج یافته است، اما هنوز به طور گسترده مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

رزماری خاصیت ضدالتهابی قوی دارد به طوری که از پماد موضعی آن برای کاهش دردهای مفصلی و کوفتگی‌ها استفاده می‌کنند.

اخیراً در برخی از مطالعات اثر آن را بر کبد چرب نیز بررسی کرده‌اند. اکثر این مطالعات تأثیر این گیاه را بر کاهش چربی کبد و همچنین بهبود وضعیت التهابی کبد تأیید کرده‌اند.

 

درمان کبد چرب با نوشیدنی سالم برناکامبوچا ماریتیغال

 

کبد یکی از حساس ترین اندام های حیاتی بدن انسان است. از وظایف مهم آن می توان به تولید صفرا جهت هضم و جذب چربی، سم زدایی بدن، سنتز پروتئین ها و فیلتر خون اشاره کرد. کبد به دلیل محل استراتژیک و عملکردهای چند بعدی، مستعد ابتلا به بسیاری از بیماری ها است.

 

در جوامع امروزی به علت تحرک کم، رژیم غذایی ناسالم و افزایش وزن، میزان ابتلا به بیماری های کبدی افزایش یافته است. با توجه به اهمیت بالای کبد و نقش حیاتی آن در بدن، استفاده از ترکیبات مناسب و اثر بخش به جهت کمک به پیشگیری و درمان انواع بیماری ها و مشکلات کبدی، حفظ سلامت و تقویت عملکرد کبد ضروری است. یکی از این ترکیبات گیاهی مهم برنا کامبوچا ماریتیغال است.

 

برنا کامبوچا ماریتیغال یکی از محصولات تولیدی کارخانه برنا کامبوچا است که از ترکیب نوشیدنی کامبوچا و ۶ گیاه دارویی چای سبز، ماریتیغال، کاسنی، آرتیشو، شاهتره و علف لیمو تشکیل شده است.

این گیاهان به دلیل داشتن خواصی مانند اثرات حفاظتی از سلول های کبدی در برابر سموم، تصفیه کنندگی خون و جلوگیری از تجمع چربی در سلول های کبدی برای سلامتی بدن بسیار موثر هستند.

 

برنا کامبوچا ماریتیغال دارای اثرات مفیدی مانند: بهبود دهنده قوی چربی کبد و تنظیم آنزیم ها، رفع خستگی در هنگام برخواستن از خواب، برطرف نمودن تلخی دهان و زردی چشم، تخلیه صفرای انباشته شده و منضج اخلاط محترقه، کاهش علائم پیری و جوان سازی پوست، رفع تیرگی پوست و کاهش چین و چروک، سم زدایی و پاکسازی بدن، کاهش سطح کلسترول و غلظت خون، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر ابتلا به سرطان، بهبود سیستم گوارش و تناسب اندام و کاهش وزن، افزایش دهنده انرژی بدن، کاهش درد مفاصل و علائم پیری و کمک به سلامت قلب و عروق و سالم ماندن کبد می باشد.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اسکرول به بالا