خواص مهم درمانی و زیبایی سرخارگل یا همان اکیناسه

خواص مهم درمانی و زیبایی سرخارگل یا همان اکیناسه

خواص مهم درمانی و زیبایی سرخارگل یا همان اکیناسه

سرخارگل یا همان اکیناسه گیاهی قدرتمند و متعلق به آمریکای شمالی است. این گیاه درمانی به طور گسترده برای پیش گیری و درمان سرماخوردگی استفاده می شود و هر بخش از این گیاه مثل ریشه، برگ ها و گل ها را می توان برای ساخت دارو استفاده کرد. دانشمندان مطالعات زیادی برای بررسی مواد موجود در ریشه و نیز قسمت های مختلف این گیاه انجام دادند و دریافتند که ریشه گیاهان حاوی غلظت بالایی از روغن های فرار هستند. اکیناسه یا سرخارگل اغلب برای درمان عفونت های مختلف مثل عفونت های مثانه، ورم لوزه، مالاریا، عفونت های قارچی واژینال، قارچ پا به کار می رود. در این بخش از سایت و در ادامه ی بحث بررسی خواص خوراکی ها به فواید گیاه سرخارگل یا اکیناسه بطور جامع می پردازیم ؛

 

خواص سرخارگل یا اکیناسه

بهبود سیستم ایمنی:

بهبود سیستم ایمنی یکی از فواید سلامت سرخارگل است . سیستم ایمنی سالم نقش مهمی در محافظت از بدن در برابر بیماری ها و سرماخوردگی دارد. نوشیدن چای سرخارگل نیز به تسریع فرآیند التیام کمک می کند.

کاهش ریسک سرطان:

سرخارگل به دلیل داشتن خاصیت دارویی و مواد فیتوکمیکال توانایی مبارزه با تومورها را دارد ، با استفاده از سرخارگل می توان خطر سرطان مغز را کاهش داد.

 

تسکین درد:

سرخارگل فواید سلامتی بسیاری دارد و جای تعجب نیست که به عنوان مسکن طبیعی قدرتمند در نظر گرفته شود. نوشیدن چای سرخارگل برای تسکین درد ناشی از ناخوشی های مختلف و بیماری هایی مثل سردرد، تب خال، سرخک، سوزاک، گلو درد، التهاب ورم لوزه، ورم معده، معده درد و دندان درد موثر است.

کاهش التهاب:

سرخارگل به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی با التهاب ناشی از عوامل مختلف مثل مواد سمی، استرس و ضعف خواب مقابله کند. برای تسکین التهاب، فقط باید سرخارگل را بطور منظم مصرف کنید. نوشیدن چای این گیاه برای افرادی که مجبور به مبارزه با شرایط التهابی مزمن مثل روماتیسم هستند، توصیه می شود.

ملین:

سرخارگل ، مانند بسیاری از گیاهان، می تواند بیماری مختلف مربوط به کل دستگاه گوارش و معده را تسکین دهد،به دلیل داشتن خاصیت ملینی و آرام بخشی به عنوان درمان خانگی طبیعی برای یبوست به کار می رود. اگر از این بیماری بطور مزمن رنج می برید، باید روزانه دو فنجان چای سرخارگل بنوشید تا نتایج قابل توجهی به دست آید. هرگز بیش از ۲ فنجان چای روزانه ننوشید؛ زیرا مصرف زیاد آن زیان بخش است.

 

 

بهبود سلامت روانی:

سرخارگل فواید شگفت انگیز بسیاری نه تنها برای سلامت جسمانی بلکه سلامت روانی دارد. مصرف این گیاه برای درمان اختلال کم توجهی بیش فعالی توصیه می شود و کودکان و بزرگسالانی که مبتلا به این بیماری ها هستند اغلب اختلالات عاطفی مثل افسردگی، اضطراب و ترس های اجتماعی را تجربه می کنند. مصرف ۲۰ میلی گرم از سرخارگل یا اکیناسه برای بهبود قابل توجه توصیه می شود.

مبارزه با عفونت ها:

اکیناسه برای درمان عفونت ها عالی عمل می کند. طبق گفته موسسه ملی بهداشت، نوشیدن ، خوردن و یا استفاده از یک کرم سرخارگل می تواند خطر توسعه عفونت های قارچی به میزان ۱۶ درصد را کاهش دهد و در درمان تب خال تناسلی، عفونت های جریان خون، مالاریا، بیماری های لثه، حصبه، سیفیلیس، عفونت های قارچی واژینال، و عفونت های دستگاه ادراری موثر است.

از بین بردن ویروس ها و باکتری ها:

ویروس ها و باکتری ها عامل بسیاری از بیماری ها در بدن هستند ، یکی از فواید شگفت انگیز سرخارگل مبارزه با ویروس ها و باکتری ها است ،با مصرف منظم اکیناسه می توان سیستم ایمنی را با افزایش تولید گلبول های سفید پوست افزایش داد. علاوه بر این، اکیناسه توانایی جلوگیری از ویروس ها و باکتری ها از حمله به سلول های سالم را دارد و برای کشتن ویروس ها و باکتری ها، اکیناسه باید به شکل طبیعی یا مکمل مصرف شود.

محافظت از سلامت دهان:

اکیناسه برای سلامت دهان خوب است و مصرف منظم آن می تواند خطر ورم لثه را که یک عفونت باکتریایی است ، کاهش دهد . علاوه بر این، نوشیدن چای سرخارگل یا مصرف مکمل های غذایی آن به شما کمک می کند که دندان های خود را سالم و قوی نگه دارید.

درمان زخم ها:

زمانی که از جراحات رنج می برید، باید اکیناسه را تا زمان ریکاوری و در روند التیام، روی آن ببندید. استفاده از سرخارگل می تواند به از بین بردن باکتری های سیستم بدن و روند التیام زخم ها کمک کند.

درمان آنفولانزا و سرماخوردگی :

درمان سرما خوردگی و آنفولانزا یکی از فواید گیاه اکیناسه است که با استفاده از آن می توان علائم آنفولانزا و سرماخوردگی مانند آبریزش بینی را کاهش داد. به محض دیدن نشانه ها و علائم سرماخوردگی باید چای اکیناسه را بخورید تا بهبود یابید.

درمان آلرژی :

اگر علائم آلرژی های فصلی را تجربه می کنید، نوشیدن چای سرخارگل می تواند به شما کمک بزرگی بکند. برای مثال، چای اکیناسه می تواند بسیاری از علایم تب یونجه مانند آبریزش چشم، مشکلات تنفسی و آبریزش بینی را درمان کند. بسیاری از داروهای تجویزی معمول برای آلرژی های فصلی ممکن است احساس خواب آلودگی را ایجاد کنند . به دلیل فواید شگفت انگیز ، چای سرخارگل گزینه ایده آلی برای این بیماری ها است.

تسکین گلو درد:

اکیناسه به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی و ایمنی به عنوان درمان خانگی موثر برای گلو درد بکار می رود. علاوه بر این، نوشیدن اکیناسه در درمان بیماری های تنفسی متعدد نظیر سینوزیت، انفلانزا، سرماخوردگی، خروسک، سیاه سرفه و دیفتری موثر است.

تسکین سردرد و میگرن :

آیا اغلب از سردرد و میگرن رنج می برید؟ نگران نباشید چنانچه در ادامه ی این بخش از سلامت نمناک می خوانید مصرف مکمل سرخارگل یا نوشیدن چند فنجان چای اکیناسه می تواند به شما کمک بزرگی کند. آلکیل آمید موجود در سرخارگل می تواند فشار را در عصب مغزی کاهش دهد ، زیرا حاوی خاصیت آرام بخشی است.

درمان نیش حیوانات:

صحبت در مورد فواید شگفت انگیز سلامتی اکیناسه بدون اشاره به توانایی درمان نیش حیوانات غیر ممکن است ،زیرا به دلیل خاصیت ضد التهابی آن ، درمان گیاهی موثر برای نیش سمی حشرات و مارها در نظر گرفته می شود.

تسکین دندان درد:

دندان درد خیلی دردناک و آزاردهنده است، مگر اینکه فورا آن را درمان کنید. چای اکیناسه و مصرف این گیاه می تواند درد ناشی از دندان درد را تسکین دهد.

درمان هاری:

هاری یک بیماری التهابی در مغز انسان است که توسط ویروس هاری ایجاد می شود. مطالعات نشان داده است که داروهای گیاهی بسیاری می توانند هاری را درمان کنند. با این حال، مصرف مکمل های غذایی یا نوشیدن چای اکیناسه می تواند به از بین بردن علائم هاری کمک کند.

مقابله با آکنه:

آکنه یک بیماری پوستی معمولی است که اغلب در نوجوانان و جوانان دیده می شود. برای درمان آکنه و پیش گیری از بروز آکنه، زنان از کرم های ضد آکنه استفاده می کنند که حاوی عصاره آلی اکیناسه هستند بنابراین سرخارگل می تواند با از بین بردن باکتری ها و تسکین تورم بافت های پوست به کاهش آکنه کمک کند.

رفع تاول های پوستی:

سرخارگل می تواند به عنوان داروی ضد عفونی کننده موضعی عمل کند ،همچنین رفع تاول های پوستی یکی از فواید شگفت انگیز دیگر این گیاه است. به همین دلیل اکیناسه ،در پودر یا کرم برای درمان جوش، جراحات کوچک، تاول و سوزش به کار می رود. استفاده از اکیناسه روی موضع پوستی مورد نظر می تواند موجب بهبود بازسازی سلول شود ، در نتیجه سرعت فرآیند بازیابی را افزایش می دهد. استفاده از سرخارگل در کاهش قرمزی، التهاب و ناراحتی پوست موثر است. کرم ضد آفتاب برای افرادی که از اگزما و پسوریازیس رنج می برند توصیه می شود.

کاهش خطر ابتلا به وبا:

براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، وبا یک بیماری مسری است که اگر در عرض چند ساعت درمان نشود می تواند منجر به مرگ شود. نوشیدن چای اکیناسه به طور روزانه به کاهش خطر و با کمک می کند و این یکی از فوایدی است که باید در ذهن داشته باشید. گیاه سرخارگل توانایی حفظ تعادل سیالات را در بدن دارد.

خواص چای سرخارگل

کاهش چین و چروک:

تانین موجود در سرخارگل به کاهش چین و چروک و خطوط ظریف کمک می کند که یکی از مزایای شگفت انگیز زیبایی است. برای اینکه پوست را جوان و سالم نگه دارید باید عصاره اکیناسه را به پوست بمالید و یا چای آن را بنوشید.

درمان شوره سر :

فواید شگفت انگیزی دیگری برای سرخارگل نه تنها برای پوست بلکه برای مو نیز وجود دارد. مثلا، به دلیل خاصیت ضد میکروبی درمانی خانگی موثر برای شوره سر است، استفاده از این گیاه به تسکین خارش و رفع شوره سر کمک می کند. بنابراین می توانید از چای اکیناسه به عنوان یک تمیز کننده طبیعی مو استفاده کنید و یا شامپو حاوی اکیناسه برای رفع شوره سر بزنید.

تسریع در رشد مو:

اکیناسه در رشد و کنترل ریزش مو موثر است. مصرف منظم از این گیاه می تواند موهای ضخیم تری را به شما هدیه دهد. زمانی که این چای گیاهی را به موها و پوست سر می زنید،بهتر است مو و پوست خود را برای افزایش گردش خون بیشتر، ماساژ دهید تا کیسه های ترشحی مو را تقویت کنید.

براق کردن مو :

یکی دیگر از مزایای شگفت انگیز زیبایی اکیناسه براق کردن مو است که در این قسمت به آن اشاره می کنیم. ترکیب روغن درخت چای و اکیناسه می تواند به یک ماسک موی ایده آل تبدیل شود. علاوه بر این روغن درخت چای می تواند با چند قطره ژل آلوئه ورا مخلوط شود و به دلیل داشتن خاصیت مرطوب کنندگی هر دو در مبارزه با باکتری های عامل شوره یا عفونت پوست سر موثر هستند و به براق کردن موها کمک می کنند.

خواص سرخارگل

اثرات جانبی اکیناسه چیست؟

آیا از فواید اکیناسه شگفت زده شدید؟ با این حال، پیش از مصرف سرخارگل، اجازه دهید عوارض جانبی آن را بیان کنیم .خوشبختانه اکثر مردم بعد از مصرف اکیناسه هیچ عارضه جانبی عمده ای را تجربه نمی کنند. با این حال، اگر آلرژی به گیاهان مانند گل همیشه بهار ، نوعی ابروسیا، گل مینا یا گل داوودی دارید، با مصرف این گیاه ممکن است دچار واکنش آلرژیک شوید. عوارض جانبی مصرف زیاد آن شامل مشکلات دستگاه گوارش، سرگیجه و حالت تهوع است. می توانید قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اسکرول به بالا