همه چیز در مورد بوقناق

همه چیز در مورد بوقناق

این پست با معرفی گیاه علفی بوقناق ، عرق گیاهی بوقناق و برناکامبوچا بوقناق می پردازیم ، با ما همراه باشید … گیاهی علفی با ساقه هایی که مقطع مثلثی دارند و برگ هایی بزرگ و دراز و نوک تیز که ساقه های آن با تارها و کرک های سفید و آبی رنگی پوشش داده شده است.گل های آن بنفش و آبی منتهی به خار هستند.در پارسی به خارزن بابا معروف است ارتفاعی حدود یک متر دارد و دارای رویشی بیابانی است و طبع آن گرم و خشک است.بوقناق را بیشتر به صورت عرق و دمنوش استفاده میکنند.این گیاه در طب سنتی به شدت برای بعضی بیماری ها توصیه میشود و فواید بی نظیری دارد که پزشکان آن را به برخی افراد به عنوان مکملی برای درمانشان تجویز میکنند.بیشترین استفاده ی آن برای بیماران دیابتی است و همچنین برای اعصاب، گوارش، کم خونی و کلیه هم اثرات مطلوبی دارد.

 

 

 

یکی از بیماری های شایع در عصر جدید دیابت است که باعث محدودیت های جدی و زیادی در زندگی میشود و در صورت عدم کنترل عوارض جدی دارد.معمولا در افراد بالای ۴۰ سال پدیدار میشود و دلیل ارثی یا تغذیه ای دارد.در دیابت، سلول ها ترشح کننده ی انسولین و یا سلول های گیرنده ی انسولین دچار آسیب دیدگی میشوند در نتیجه قند در خون افزایش میابد و باعث خطر برای بدن میشود.در مرحله ی اول باید رژیم تغذیه ای فرد اصلاح شود و حتما تمرینات ورزشی را در برنامه ی زندگی خود قرار دهد.بوقناق به عنوان بهترین مکملی است که افراد دیابتی میتوانند در رژیم خود از آن بهره ببرند و از مزایای فوق العاده ی آن در کنترل قند خون سود ببرند.بوقناق ترشح انسولین را افزایش میدهد، لوزالمعده را فعال میکند و کمک بسیاری به کاهش قند در خون میکند.برای مصرف بوقناق به شرایط زیر توجه میشود:

وضعیت عمومی بیمار

مقدار اثر و پاسخگویی بوقناق بر بیمار

قند خون ناشتای فرد

توجه به روند بهبودی

برنامه رژیمی فرد

میزان قند سه ماه ی بیمار

با پزشک مشورت کنید و تعداد دفعات و ساعات مصرف را تحت نظر او تنظیم کنید.

بوقناق برای چیست

از آنجا که بوقناق میتواند مقدار گلبول های قرمز خون را از نظر تولید افزایش دهد نقش خوبی در درمان کم خونی دارد، همچنین اکسیژن رسانی را به بافت ها زیاد میکند و ترمیم بافت ها تسریع میشود.

مصرف بوقناق ضعف عضله ی قلب را برطرف کرده و همچنین از بیماری های قلبی پیشگیری میکند.

بوقناق اثرات درمانی بر سنگ کلیه و مثانه دارد.

عرق بوقناق عروق کبد را باز میکند، کبد را پاکسازی میکند و سموم را دفع میکند بدین ترتیب با فعال کردن کبد و پاکسازی عروق پوست هم سم زدایی شده و شفاف میشود و جوش ها را هم از بین میبرد.

بر غدد فوق کلیه اثر فعال کنندگی دارد و آن ها را تحریک میکند.

خاصیت تقویت کنندگی برای دستگاه گوارش دارد ورم و نفخ معده را میگیرد، روده را نرم میکند و یبوست را برطرف میسازد.

برای فعال کردن صفرا و از بین بردن چربی ها هم به خوبی عمل میکند.

استرس و اضطراب را کاهش میدهد و روی عصبانیت اثر خوبی دارد و برطرف میکند.

در درمان کولیت روده هم تاثیرات مثبتی دارد.

خواص دمنوش بوقناق

دمنوش بوقناق که از گیاه خشک آن تهیه میشود، خواص و فواید زیادی در طب سنتی دارد.این دمنوش در عرض ۲۰ دقیق دم میکشد و بعد از صاف کردن آن میتوانید از آن بهره ببرید.این چای برای پاکسازی کبد و حفظ سلامت دستگاه گوارش اثرات مطلوبی دارد.لوزالمعده را فعال میکند و قند را کاهش میدهد که برای افراد دیابتی بسیار مفید است، اثرات کاهنده برای نفخ معده و روده دارد، آدرنالین را تنظیم میکند و استرس و اضطراب بدن را تسکین میدهد.البته این چای به شدت بی حالی می آورد و قند خون افت میکند که حتما افراد غیر دیابتی باید آن را با خرما یا عسل میل کنند.

گیاه بوقناق گل هایی دارد که از این گل ها زنبورها عسل درست میکنند به این عسل، عسل بوقناق یا زول میگویند.زمان برداشت این عسل اوایل تابستان است، این عسل را عسل تک گیاه یا عسل دارویی میگویند به این معنی که زنبور عسل برای تهیه ی عسل بیشترین درصد شهد را از یک گیاه برداشت کرده و عسل را درست کرده که این نوع عسل خواص شگفت آوری برای بدن دارند.عسل تگ گل زول هم فواید بیشماری دارد از جمله اینکه معده و ریه را تقویت میکند و تنفس را بهبود میبخشد.خون را تصفیه و پاکسازی میکند، درد مفاصل را کاهش میدهد و برای کم خونی بسیار مفید است.ساکارز و قند مضر این عسل هم معمولا زیر ۳ درصد است که عدد بسیار خوبی است.

شربت بوقناق

از گیاه بوقناق شربت هم در طب سنتی تهیه میکنند که این شربت برای افراد دیابتی بسیار مفید است و زیر نظر پزشک و با مشورت ایشان تجویز میشود.شربت گیاهی در طب سنتی در واقع باعث میشود که طرز استفاده از آن گیاه آسان تر باشد.

عرق بوقناق شیراز

یکی از بهترین انواع عرق بوقناق مربوط به شیراز میشود.عرق بوقناق شیراز هم بسیار مفید و موثر است و خواص شگفت آوری برای بدن دارد.در طب سنتی از گل و ریشه ی بوقناق به صورت های مختلفی بهره میبرند که یکی از موارد استفاده ی آن به صورت عرق است.این عرق برای کبد سرشار از خواص است، خون سم زدایی میشود، کم خونی درمان میشود و از همه مهمتر برای دیابت و پایین آوردن قند خون بسیار پرکاربرد و مفید است.همچنین عوارضی را که بیماری دیابت ایجاد میکند را به شدت کاهش میدهد.

همه چیز در مورد بوقناق
همه چیز در مورد بوقناق

نوشیدنی برناکامبوچا بوقناق

کامبوچا بوقناق از ۵ گیاه مختلف دارویی چای سبز (Green Tea) ، بوقناق (Eryngium) ، دارچین (Cinnamomum zeylanicum) ، زنجبیل (Ginger) و گزنه (Nettle) که دارای خواص درمانی برای کنترل قند خون می باشند توسط شرکت برنا کامبوچا تولید شده است.

اثرات فارماکولوژی گیاهان موجود در ترکیب :

چای سبز: عصاره چای سبز حاوی پلی فنول ها، تینین و کافئین می باشد. برخی از این ترکیبات، به منظور مهار جذب روده ای گلوکز، از طریق مهار ناقلین گلوکز وابسته به سدیم در سلول های اپیتلیال روده ای، جذب گلوکز پایه و تحریک شده با انسولین را در سلول های چربی افزایش می دهند. در واقع پژوهشگران معتقدند چای سبز از طریق کاهش جذب گلوکز روده ای باعث کنترل قند خون می شود.

بوقناق: از اثرات درمانی این گیاه می توان به درمان مرض قند به وسیله فعال کردن سلول های پانکراس و تحریک تولید انسولین از این سلول ها، اشاره نمود که این امر موجب کاهش قند خون و درمان دارویی مرض قند می گردد. البته لازم به ذکر است که درمان اصلی دیابت، اصلاح تغذیه به معنای واقعی و کامل آن و ورزش و تغیر الگوهای غلط زندگی است، که در نهایت می تواند موجب آن شود که حتی کامبوچا بوقناق نیز از روند درمان فرد دیابتی حذف گردد با اصلاح تغذیه و الگوهای زندگی، سلول ها می توانند به حالت طبیعی ژنتیکی خود بازگردند و در این حالت دیگر نیازی به دخالت داروهای شیمیایی و گیاهی نخواهد بود.

دارچین: در دارچین ترکیبی وجود دارد به نام متیل هیدروکسی چالکون (Methylhydroxy Chalcon: MHCP) که با آن فاکتور تقویت کننده انسولین هم می گویند. این ترکیب یک پلی فنول است که باعث افزایش اکسیداسیون گلوکز می شود. MHCP از طریق فعال کردن فعالیت کینازی و مهار عملکرد فسفاتازی گیرنده انسولین موجب می شود که سلول های چربی پاسخ بیشتری به انسولین نشان دهند. علاوه براین، به دنبال افزایش گلوکز خون در بیماران مبتلا به دیابت، دارچین منجر به تحریک فعالیت آنزیم گلیکوژن سنتتاز و افزایش تشکیل گلیکوژن می شود. این نتایج نشان می دهند دارچین در میزان جذب گلوکز به داخل سلول دخالت دارد. بنابراین به نظر می رسد ترکیبات موثر دارچین تنهازمانی بر میزان گلوکز خون تاثیر می گذارند که غلظت گلوکز از حد معینی بالاتر رفته باشد و هایپر گلیسمی اتفاق افتاده باشد.

زنجبیل: تحقیقات ثابت کرده است عصاره متانولی ریشه های خشک زنجبیل اثر فروکتوز را در افزایش سطح لیپید،افزایش وزن بدن و هیپرگلیسمی مهار می کند. همچنین عصاره این گیاه اثر آگونیستی مستقیم بر روی رسپتورهای پیش سیناپسی کولینرژیک موسکارینی M3 دارد.علاوه بر این با مهار فعالیت اتورسپتورهای پیش سیناپسی موسکارینی،می تواند آزاد سازی استیل کولین را افزایش دهد و به طور غیر مستقیم دیگر رسپتورهای موسکارینی را تحریک نماید.گیرنده M3 موسکارینی مهمترین گیرنده کولینرژیک موجود در سلول های بتای پانکراس است که در آزادسازی انسولین نقش دارد. زنجبیل دارای ترکیبات خاص نظیر Gingerols و شاگول ها   (Shagaols) است که با مکانیسم های متعدد و عملکرد آنتاگونیستی گیرنده های سروتونین و عملکرد آنتی اکسیدانی می توانند در درمان تهوع و استفراغ ناشی از شیمی درمانی موثر باشند.

گزنه: تحقیقات ثابت کرده است که عصاره هیدروالکلی گزنه سبب کاهش قند خون ناشتا و هموگلوبین گلیکوزیله بیماران دیابتی می شود. ترکیب لیکوپن موجود در این گیاه دارای خاصیت آنتی اکسیدانی قوی است و دیده شده است که آسیب لوله ای ناشی از درمان با جنتامایسین را کاهش می دهد و با به دام اندازی رادیکال های آزاد در جلوگیری از نکروز سلول های لوله ای و کاهش فعالیت آنزیم های سیستم آنتی اکسیدانی موثر است. تحقیقات نشان داده است که عصاره گزنه می تواند فعالیت آنزیم های سیستم دفاع آنتی اکسیدانی از جمله کاتالاز، سوپراکسید دیسموتاز و کاتالاز را در کبد، کلیه و ریه افزایش دهد. ثابت شده است که عصاره ریشه گزنه باعث کاهش تکثیر سلول های سرطانی پروستات می شود. همچنین مشخص شده است که گزنه با مهار آنزیم ۵- آلفا ردوکتاز می تواند به عنوان یک داروی موثر در درمان هیپرپلازی پروستات استفاده شود. عصاره این گیاه نیز موجب کاهش وابسته به غلظت آنزیم های ۵- آلفاردوکتاز و آروماتاز می شود.

آثار فارماکولوژی و مکانیسم اثر کامبوچا

کامبوچا می تواند به مدیریت دیابت نوع ۲ کمک کند

بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند. این با سطح قند خون بالا و مقاومت به انسولین مشخص می شود. در یک مطالعه در مورد موش های دیابتی یافتند که کامبوچا هضم کربوهیدرات ها را کاهش می دهد که باعث کاهش سطح قند خون می شود. همچنین عملکرد کبد و کلیه را بهبود می بخشد. کامبوچا تولید شده از چای سبز حتی مفیدتر است، چونکه اثرات چای سبز به تنهایی بر کاهش قند خون نشان داده شده است. در واقع، در یک بررسی کلی از تقریبا ۳۰۰،۰۰۰ افراد دریافتند که مصرف کنندگان چای سبز ۱۸% کمتر خطر ابتلا به دیابت دارند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اسکرول به بالا