خواص سرخارگل از میگرن تا تقویت سیستم ایمنی بدن

خواص سرخارگل از میگرن تا تقویت سیستم ایمنی بدن

سرخارگل نوعی گیاه دارویی از خانواده گیاه کاسنی است و همه قسمت‌های آن به ویژه ریشه‌ها، دارای خواص درمانی هستند.سرخارگل باعث تقویت بدن می‌شود و برای درمان بیماری‌های تنفسی و برونشیت بسیار مفید است. برای آشنایی بیشتر با خواص سرخارگل در درمان بیماری‌ها با ما همراه شوید.

 

طبع سرخارگل براساس طب سنتی گرم و خشک است.

برخی از مهم‌ترین خواص درمانی سرخارگل:
مهم‌ترین خاصیت درمانی سرخارگل، مقابله با عفونت و بیماری‌های تنفسی است. استفاده از این گیاه در دوره سرماخوردگی، باعث کاهش دوران نقاهت و تقویت بدن می‌شود. به این منظور می‌توانید روزانه سه فنجان دمنوش سرخارگل مصرف کنید. همچنین می‌توانید روزانه ۳۰ قطره از تنتور گیاه را داخل یک لیوان آب ریخته و مصرف نمایید.

   از خواص سرخارگل در مراکز گیاه درمانی آمریکا، برای درمان عفونت‌های باکتریایی، قارچی و انگلی همانند یک آنتی‌بیوتیک استفاده می‌شود.

 

سرخارگل به درمان بیماری‌های پوستی مانند داءالصدف و اگزما کمک می‌کند. همچنین تاثیر درمانی مثبت آن برای درمان جوش، آبسه، زخم‌ها، جراحت‌های پوست، صدمات پوستی ناشی از اشعه ماورا بنفش، تبخال، نیش زنبور و سوختگی‌ها به اثبات رسیده است.
سرخارگل به درمان گیجی، درد، اختلال بیش‌فعالی و میگرن کمک می‌کند.
در طب سنتی، از خواص سرخارگل برای رفع عفونت گوش و سینوزیت استفاده می‌شود.
دمنوش سرخارگل، سندروم خستگی مفرط را برطرف می‌کند و برای مقابله با التهاب مثانه بسیار مفید است.
درمان سوء هاضمه و از بین بردن سوزش سر دل از دیگر خواص سرخارگل برای درمان بیماری‌ها است.
جالب است بدانید، دمنوش سرخارگل با افزایش گلبول‌های سفید، سیستم دفاعی بدن را تقویت و باعث افزایش تولید اینترفرون (نوعی پروتئین حیاتی برای سیستم دفاعی بدن) می‌شود.

 

گیاه شناسی سرخارگل
سرخارگل گیاهی علفی و چند ساله از تیره کاسنی است. ارتفاع این گیاه در شرایط مناسب اقلیمی، به ۱ تا ۱.۵ متر می‌رسد. برگ‌های پایین ساقه تخم مرغی تا نیزه‌ای شکل هستند و ساقه از انشعابات فراوانی برخوردار بوده و دارای پرز‌های زبر و خشن است. گل‌های سرخارگل، معمولاً به رنگ ارغوانی، صورتی، قرمز ارغوانی، زرد و نارنجی دیده می‌شوند و دیسک مرکز آن‌ها (گل‌های لوله‌ای) سبز تیره، قهوه‌ای تیره و سیاه رنگ است. از معروف‌ترین گونه‌های سرخارگل، اکیناسه پورپورا است که به خوبی در شرایط آب و هوایی شمال ایران قابل کاشت و پرورش است.

مقدار و طریقه مصرف سرخارگل
گیاه دارویی سرخارگل به صورت دمکرده، تنتور، عصاره یا جوشانده ملایم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای تهیه دمنوش سرخارگل، نصف قاشق چایخوری گیاه سرخارگل را با ۱۵۰ میلی لیتر آب به مدت ۱۵ دقیقه دم کنید.

 

در کشور ما، برخلاف بسیاری از کشورها، ریشه این گیاه مصرف نمیشود و فقط خرید سرخارگل بصورت گل، برگ و ساقه امکانپذیر است

دمنوش سرخارگل
مضرات سرخارگل (موارد احتیاطی و منع مصرف)
با وجود گسترده بودن خواص سرخارگل، استفاده از این گیاه در دوران بارداری و شیردهی ممنوع است.
مصرف مداوم این گیاه برای بیش از هشت هفته ممنوع است و افراد سالم نباید از این گیاه و فراورده‌های جانبی آن برای مدت طولانی استفاده کنند.
بهترین طریقه مصرف سرخارگل، استفاده از آن به صورت مقطعی به مدت یک تا دو هفته و سپس قطع مصرف آن برای چند هفته است تا فعالیت طبیعی سیستم ایمنی بدن مختل نشود.
افراد دیابتی، افراد آلرژیک و کسانی که اختالال خود ایمنی دارند، بایستی از مصرف گیاه سرخارگل پرهیز کنند. همچنین مصرف این گیاه برای بیماران مبتلا به ام اس، سل، کلاژنوسیس و ایدز ممنوع است.

 

تداخلات دارویی سرخار گل
گیاه سرخارگل می‌تواند خروج کافئین از بدن را مختل و به تاخیر بیندازد، لذا مصرف این گیاه همراه با نوشیدنی‌های کافئین‌دار، سبب افزایش غظت کافئین خون شده و عوارض جانبی نظیر عصبانیت، سردرد و افزایش ضربان قلب را به همراه خواهد داشت. در پایان لازم به ذکر است،  مصرف سرخارگل با دارو‌های کاهنده سیستم ایمنی بدن باعث کاهش تاثیر این دارو‌ها خواهد شد، بنابراین قبل از استفاده درمانی از این گیاه حتما با پرشک متخصص مشورت کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اسکرول به بالا