۲۰ خاصیت اسطوخودوس برای سلامتی

۲۰ خاصیت اسطوخودوس برای سلامتی

اسطوخودوس (که به زبان انگلیسی به آن Lavender و در زبان فرانسوی به آن Lavande گفته می شود) گیاهی است با خواص دارویی و درمانی فراوان که از گذشته های دور برای مصارف بسیاری از آن استفاده می شده است.

در مقاله «خواص اسطوخودوس – ۲۰ خاصیت اسطوخودوس برای سلامتی» می خواهیم شما را با مهمترین فواید اسطوخودوس آشنا سازیم که از آن جمله می توان به خواص اسطوخودوس برای سرماخوردگی، کاهش فشار خون، درمان سردرد، کاهش استرس و ایجاد آرامش اشاره نمود.

به علاوه اسطوخودوس و فرآورده های آن همچون روغن اسطوخودوس، عصاره اسطوخودوس و چای یا دمنوش اسطوخودوس فواید دیگری نیز دارد. در قسمت آخر مقاله به صورت مبسوط به بررسی خواص اسطوخودوس برای پوست خواهیم پردازد و فواید اسطوخودوس برای موها بررسی می شود.

 

خواص اسطوخودوس برای سرماخوردگی

بخور دادن در دوره‌ی سرماخوردگی باعث می‌شود که مجاری تنفسی باز شود. به خاطر اینکه گرما باعث انبساط رگ‌های خونی و افزایش سرعت جریان خون می‌شود و به این ترتیب سرعت عکس‌العمل سیستم ایمنی بدن را بالا می‌برد. توجه داشته باشید که خود بخار تأثیر مفیدی در درمان سرماخوردگی دارد.

یکی از بخورهای مفید بخور با اسطوخودوس است. برای این کار ۵ قطره روغن اسطوخودوس را به یک کاسه آب داغ اضافه کنید و به مدت ۱۵ دقیقه بخور دهید. اگر سرماخوردگی‌تان شدید بود این کار را روزی سه مرتبه تکرار کنید. در صورتی که سرماخوردگی‌تان خفیف بود یک مرتبه قبل از خواب بخور اسطوخودوس دهید. باید بدانید اسطوخودوس خواص ضدعفونی کننده و ضدالتهابی دارد که ترشحات بینی را بهبود می‌دهد.

خواص اسطوخودوس در کاهش فشار خون

روغن اسطوخودوس قلب را آرام می کند و می تواند در کاهش فشار خون بالا موثر باشد. به همین دلیل توصیه می شود برای مقابله با فشار خون بالا از اسطوخودوس به عنوان درمان مکمل استفاده کنید. می توانید از دم کرده اسطوخودوس استفاده کنید یا ۲ قطره از روغن اسطوخودوس را با ۲۰ قطره روغن گیاهی رقیق کرده و روی ستون فقرات، انحنای کف پا و یا کف دست ها بمالید. این کار را دو بار در روز انجام دهید.

برگ اسطوخودوس برای درمان سردرد

یک خاصیت برگ اسطوخودوس تاثیر آن در درمان سردرد می باشد. نوشیدن عصاره تهیه شده از برگ‌ اسطوخودوس تاثیر زیادی در بهبود و تسکین سردرد دارد. این نوشیدنی برای درمان سردرد به ویژه سردردهای میگرنی کاربردی اعجاب‌انگیز دارد. این داروی گیاهی اگر چه طعمی تلخ و گس دارد اما خاصیت و تاثیرگذاری آن چنان زیاد است که بسیاری از بیماران تلخی آن را تحمل می کنند. اما در صورتی که برخی از بیماران قادر نباشند گسی و تلخی عصاره اسطوخودوس را تحمل کنند کافی است این عصاره را رقیق کرده و آن را میل کنند.

 

 

افرادی که مشاغل سخت و دشوار دارند و میزان فشار و استرس کاری آن‌ها زیاد است، بهتر است در طول روز یک یا ۲ لیوان از چای یا جوشانده گیاه اسطوخودوس میل کنند. نوشیدن این چای به افزایش توان سیستم عصبی کمک می‌کند. این خاصیت به رفع اضطراب، بیخوابی، استرس و افسردگی کمک می‌کند. در گیاه درمانی توصیه می شود چای اسطوخودوس برای خواب بهتر شبانه میل گردد. برای تهیه ۸ تا ۱۰ لیوان چای اسطوخودوس کافی است یک قاشق مرباخوری اسطوخودوس را در یک لیوان آب جوش مثل چای دم کرده و همراه با نبات و عسل مصرف کنید.

نوشیدن دمنوش اسطوخودوس – که به آن چای اسطوخودوس نیز گفته می شود – پیش از خواب به افرادی که دچار اختلال خواب هستند و شب ها چندین بار از خواب بیدار می شوند، کمک می کند تا به مرور خوابی آرام و بی دغدغه را تجربه کنند. برای بهره مندی از تاثیر این دمنوش کافی است یک ساعت پیش از خواب شبانه یک فنجان دمنوش اسطوخودوس را به صورت ولرم بنوشید. برای تهیه دمنوش اسطوخودوس یک قاشق چای‌خوری برگ خشک شده این گیاه را درون یک فنجان آب جوش بریزید و سر فنجان را با کمک نعلبکی ببندید تا در عرض ۱۰ دقیقه دم بکشد.

توجه: از مصرف بیش از اندازه دمنوش اسطوخودوس (بیش از مقدار ذکر شده) خودداری کنید. در صورت زیاده روی احتمال این وجود دارد که اسطوخودوس تاثیر معکوس داشته باشد و به جای آرام بخشی باعث تحریک اعصاب شود.

 

تحمل استرس در مواقعی مثل اسباب کشی، دغدغه ها یا درگیری های خانوادگی و … اغلب باعث ایجاد اختلالاتی در عملکرد روده ها می شود و اسطوخودوس می تواند درمان موثری برای این قبیل ناراحتی ها باشد. اسطوخودوس به عنوان یک مُسکن و ضد اسپاسم روی اختلالاتی که منشا عصبی دارند اثر گذاشته و باعث کنترل و تسکین آن ها می شود. در واقع درمانگران طب سنتی ماساژ شکم با روغن اسطوخودوس را یکی از مفیدترین شیوه‌های درمان و تسکین اسپاسم‌ها و انقباض‌های عضلات شکم می‌دانند.

برای درمان دل درد و اسپاسم شکم با استفاده از اسطوخودوس، ۱ تا ۲ قاشق چایخوری گل خشک را با ۱۵ میلی لیتر آب جوش به مدت ۱۰ دقیقه دم کنید و روزانه ۲ تا ۳ فنجان و موقع خواب نیز ۱ فنجان از این دم کرده میل نمایید. همچنین می توانید ۲ الی ۴ قطره از روغن اسطوخودوس را با ۱ قاشق سوپ خوری روغن گیاهی رقیق کرده و مستقیماً روی شکم خود بمالید. نواحی دردناک(روی دستگاه گوارش) را در جهت عقربه های ساعت ماساژ دهید تا روغن جذب پوست شود.

 

فواید اسطوخودوس برای درمان بیماری های تنفسی

اسطوخودوس برای درمان بیماری‌های تنفسی مثل برونشیت، رینیت و غیره بسیار موثر است. این گیاه ضد عفونی کننده ریوی موثری است که ترشحات برونشیتی را کاسته، به خلط انداختن آن را آسان تر ساخته و گلودرد و سرفه را درمان می‌کند. ۲۰ گرم اسطوخودوس را با یک لیتر آب جوش به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید. محلول را از صافی رد کنید و روزانه ۳ فنجان بنوشید. این کار را حداکثر ۵ تا ۷ روز تکرار کنید. البته توجه داشته باشید که مصرف دم کرده اسطوخودوس باید با مشورت پزشک و به عنوان درمان مکمل در کنار درمان مخصوص این بیماری و زیر نظر پزشک صورت گیرد.

خواص اسطوخودوس در رفع حالت تهوع

 

اسطوخودوس در بین تمام فوایدی که دارد می‌تواند حالت تهوع را هم برطرف کند. به ویژه زمانی که به دلیل استرس و فشارهای روحی و یا پرخوری دچار این حالت شده باشید اسطوخودوس به دادتان می‌رسد. به خاطر اینکه اسطوخودوس مسکن است و به همین دلیل سیستم عصبی را کنترل می‌کند؛ همچنین ترشح معده و انقباض‌های روده را بیشتر می‌کند و به این ترتیب غذا هضم می‌شود. یک قطره از اسانس خوراکی اسطوخودوس را در یک قاشق چای‌خوری عسل بچکانید و بخورید. اگر حالت تهوع شدید بود قطره را مستقیماً زیر زبانتان بچکانید (یک قطره).

خواص اسطخودوس برای درمان یبوست

برای درمان نفخ یا یبوست می توان به اسطوخودوس اعتماد نمود. اسطوخودوس خاصیت ضداسترس دارد و به همین دلیل به هضم غذا کمک می کند. ۱ الی ۲ قاشق چایخوری گل خشک اسطوخودوس را در ۱۵ میلی لیتر آب جوش بریزید و بگذارید به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد؛ سپس از صافی رد کنید و روزانه ۲ یا ۳ فنجان و ۱ فنجان نیز موقع خوابیدن از این دم کرده بنوشید.

علاوه بر این، می توانید روغن اسطوخودوس را به صورت موضعی استفاده کنید به این ترتیب که ۲ الی ۴ قطره از این روغن را در یک قاشق سوپخوری روغن گیاهی رقیق کرده و روی شکم خود بمالید و در جهت عقربه های ساعت ماساژ دهید تا کاملا جذب پوست شود.

 

بسیاری از درمانگران طب سنتی و مکمل بر این باورند که استفاده از روغن گل اسطوخودوس به صورت موضعی موجب از بین رفتن آثار باقی مانده زخم‌ها و برخی از سوختگی‌ها می‌شود. ماساژ روغن اسطوخودس به روی زخم‌ها به صورت مستمر و روزانه کمک می کند تا جای زخم‌ها و سوختگی‌ها از بین رود.

برای این کار از دو روش می توان بهره جست. در روش اول یک قاشق چای‌خوری از روغن اسطوخودوس را در یک تشت آب حل کنید و محدوده‌ای که دچار سوختگی شده را در آن قرار دهید تا دردتان کم شود و درست از همان دقایق بعد از سوختگی روند ترمیم پوست‌تان آغاز شود. شاید نتوانید روغن اسطوخودوس را مثل روغن نارگیل به‌راحتی روی پوست‌تان بمالید اما نگران نباشید. همان یک قاشق چای‌خوری روغنی که در آب ریخته‌اید می‌تواند تاثیر شگفت‌انگیزی در حفظ سلامت و زیبایی پوست‌تان بگذارد.

اما روش دوم به این گونه است که: به مدت ۱۵ دقیقه، روی ناحیه ای که دچار سوختگی شده آب سرد بریزید. توجه داشته باشید آب خیلی خنک نباشد. سپس با یک دستمال تمیز، پوست را به آرامی خشک کرده ۲ الی ۵ قطره روغن اسطوخودوس را روی پوست سوخته بمالید. روزانه سه مرتبه، تا درمان کامل بافت های آسیب دیده این کار را تکرار کنید.

 

تاثیر روغن اسطوخودوس برای آرامش و کاهش استرس

اگر شما هم جزء افرادی هستید که در طول روز دچار عصبانیت و استرس می‌شوید بهتر است اسپای اسطوخودوس را تجربه کنید. اسپای اسطوخودوس یا همان استحمام با روغن اسطوخودوس تاثیر زیادی در افزایش توان بدن، سیستم ایمنی و سیستم عصبی بدن دارد. می‌توانید ۳ تا ۱۰ قطره از روغن اسطوخودوس را در آب وان حمام بچکانید و قبل از خواب یک حمام با بو و طعم اسطوخودوس داشته باشید. با اضافه کردن روغن اسطوخودوس به وان حمام و قرار گرفتن در آن علاوه بر آنکه می‌توان از اثرات درمانی این گیاه در کنترل تحریکات عصبی و تنش‌های روزمره بهره برد، می‌توان به افزایش عملکرد مغز و میزان تمرکز بر فعالیت‌های روزمره نیز پرداخت.

 

برای افزایش توان حافظه و عملکرد مغز راهکارهای مختلفی در طب سنتی و دیگر شیوه‌های درمانی طب مکمل وجود دارد. اما یکی از کاربردی ترین آنها استفاده ازعرقیات گیاهی و مصرف میوه‌های طبیعی نظیر کشمش، خرما وانجیر است. به اعتقاد درمانگران نوشیدن یک فنجان عرق اسطوخودوس هر شب پیش از خواب و به مدت ۳۰ تا ۴۰ روز می‌تواند تاثیر زیادی در افزایش توان مغز، بهبود عملکرد آن و تقویت حافظه داشته باشد.

خواص روغن اسطوخودوس از لحاظ ترکیبات آنتی اکسیدان

در اینجا می خواهیم کمی در خصوص خواص اسطوخودوس و روغن اسطوخودوس به عنوان یک منبع عالی ترکیبات آنتی اکسیدان توضیحاتی ارادئه نماییم. یکی از خطرناک ترین و شایع ترین عوامل خطر در ارتباط با هر بیماری، رادیکال های آزاد (سموم، مواد شیمیایی، آلاینده ها و غیره) می باشد. رادیکال های آزاد سبب از کار افتادن دستگاه ایمنی بدن انسان شده، می تواند تاثیرات مخرب غیر قابل تصوری بر سلامتی ما داشته باشد. حال این سوال مطرح می شود که برای پیشگیری از این آسیب ها چه باید کرد؟ پاسخ این است که بدن ما با تولید آنتی اکسیدان ها از خود در برابر رادیکال های آزاد دفاع می کند.

واکنش و پاسخ طبیعی بدن در مقابل رادیکال های آزاد مخرب، تولید آنزیم های آنتی اکسیدان – به خصوص گلوتاتیون، کاتالاز و سوپراکسید دیسموتاز (SOD) – می باشد، که سبب می شود تا این رادیکال های آزاد نتوانند به ما آسیب برسانند. اما اگر میزان رادیکال های آزاد زیاد باشد، بدن از لحاظ ترکیبات آنتی اکسیدان به منظور مقابله با آنها، با کمبود مواجه می شود. و این مشکلی است که امروزه به واسطه رژیم های غذایی نامناسب و قرار گرفتن زیاد در معرض سموم نسبتا شایع شده است. ولی از سوی دیگر روش های طبیعی زیادی برای حل این مشکل وجود دارد که یکی از آنها استفاده از روغن اساسی اسطوخودوس می باشد. دانشمندان ثابت کرده اند که روغن اسطوخودوس یک منبع بسیار عالی از ترکیبات آنتی اکسیدان می باشد.

برای نمونه اخیرا دانشمندان چینی در یافته اند که مصرف روغن اسطوخودوس (روغن اساسی اسطوخودوس) به بدن انسان کمک می کند تا از میان ۴ ترکیب آنتی اکسیدان بسیار قوی که از آنها برای مقابله با رادیکال های آزاد استفاده می کند، ۳ تا را در مدت ۲۲ ساعت پس از مصرف روغن اسطوخودوس تولید نماید. این ترکیبات آنتی اکسیدان عبارتند از گلوتاتیون، کاتالاز و SOD.

همچنین دانشمندان رومانیایی در یافته اند که استنشاق بخار روغن اسطوخودوس به مدت ۷ روز و هر روز ۶۰ دقیقه، دارای چنین تاثیراتی است. این محققان در یافتند که انتشار روغن اسطوخودوس در محیط و هوا سبب محافظت از سلول ها در برابر آسیب هایی ناشی از رادیکال های آزاد می شود؛ آسیب هایی که اگر با آنها مقابله نشود می تواند باعث بروز سرطان گردد.

درمان مشکلات و بی خوابی پیش از قاعدگی

مصرف اسطوخودوس برای خانم هایی که به مشکل بی خوابی و افسردگی پیش از قاعدگی مبتلا هستند پیشنهاد می شود. اسطوخودس همچنین می تواند مشکلات گوارشی را برطرف کند و نفخ شکم و گاز ناشی از آن را از بین ببرد. بسیاری از خانم های مبتلا به سندروم پیش از قاعدگی با مشکلات گوارشی مواجه هستند، در نتیجه استفاده از اسطوخودوس به آنها پیشنهاد می شود. اسطوخودوس مقوی معده هم است. ریختن گل تازه اسطوخودوس در بالش خاصیت آرام بخش دارد. ۲ گرم اسطوخودوس را باید به مدت ۱۰ دقیقه در یک استکان آب جوش دم کرد و قبل از خواب نوشید.

رفع قارچ انگشتان پا به وسیله روغن اسطوخودوس

قارچ انگشتان پا که بیشتر اوقات به شکل پوسته پوسته شدن بین انگشتان پا دیده می شود، عارضه ای ناخوشایند و بدشکل است و حتی می تواند باعث ترک خوردن، شکاف و افتادن کامل ناخن پا شود. ۲۵ قطره (۱میلی لیتر) روغن اسطوخودوس، ۲۵ قطره روغن مرزه و ۴ میلی لیتر روغن بادام شیرین یا روغن هسته انگور را به آرامی مخلوط کنید. چند قطره از این ترکیب را روی پوست یا ناخن مبتلا به قارچ، سه بار در روز بریزید. این کار را تا زمان از بین رفتن قارچ ها ادامه دهید. برای پیشگیری از عود آن ها کافی است طی چند هفته بعد، فقط یک بار در روز این کار را ادامه دهید.

 

روغن طبیعی گل اسطوخودوس یکی از ترمیم کننده های عالی پوست کودکان است و او را از گزند پشه ها و حشرات در امان نگه می دارد. همچنین مصرف روغن اسطوخودوس به بهبود خواب کمک می کند و درمانی بسیار عالی برای بی خوابی کودکان است. از دیگر خواص روغن اسطوخودوس برای کودکان می توان به درمان عفونت های پوستی، کاهش استرس و رفع خستگی اشاره نمود.

خواص اسطوخودوس برای خوب خوابیدن نوزاد

حمام کردن نوزاد قبل از خواب شب باعث می شود نوزاد خسته شده و با سرعت بیشتری به خواب عمیق فرو می رود. همچنین آب گرم نه تنها نوزاد را آرام می کند، بلکه عضلات او را هم آرام می کند. اگر مادر بتواند در طی استحمام، با آب گرم نوزاد را ماساژ هم بدهد برای نوزاد بسیار مطلوب می باشد. مادران خوش ذوق می توانند روغن اسطوخودوس را و بعد از حمام کردن به بدن نوزاد خود بمالند. این روغن نوعی شل کننده و ریلکس کننده طبیعی است که سبب القای خواب به نوزاد می شود. لازم به ذکر است که شامپوی معروف و رایجی که از قدیم برای نوزادان و کودکان استفاده می شود، از این روغن دارد.

اسانس اسطوخودوس نیز آرامش بخش خوبی برای القای خواب به نوزاد محسوب می شود. اگر به هر دلیلی ، مثل ترس از سرماخوردگی نوزاد، تمایل ندارید که نوزاد خود را شب ها و قبل از خواب به حمام ببرید می توانید قبل از خواب بالش و وسایل رختخواب نوزاد را به اسانس اسطوخودوس آغشته کنید. لازم به ذکر است که باید ملحفه ای تمیز بر روی بالش آغشته شده به اسطوخودوس بیندازید و سپس نوزاد خود را بر روی آن بخوابانید زیرا تماس مستقیم پوست نوزاد با اسطوخودوس و اسانس آن ممکن است حساسیت هایی برای او ایجاد کند.

اسطوخودوس در دوران بارداری (فقط با مشورت پزشک متخصص)

استرس و اضطراب در دوران بارداری ممکن است سراغ هر مادر بارداری برود. مهم‌ترین مسئله این است که مادر در این دوران باید استرس را از خود دور کند و آرامش اعصاب داشته باشد. عرق اسطوخودوس یکی از بهترین عرقیاتی است که زنان باردار را به آرامش دعوت می‌کند. همچنین برای خانم‌های بارداری که سرماخورده‌اند بسیار مفید است، چون تب را کاهش می‌دهد.

خواص اسطوخودوس برای پوست و مو ترکیب اسطوخودوس و آلوورا برای جوانسازی پوست

اسطوخودوس ضدعفونی کننده‌ای طبیعی است که گردش خون را افزایش می‌دهد، نمک هم به نرمی از پوست لایه‌برداری می‌کند و باعث بازسازی آن می‌شود. آلوورا هم به آبرسانی پوست کمک کرده و سلول‌ها را احیا می‌کند. بنابراین مخلوط این مواد می‌تواند معجزه کند.

یک قاشق غذاخوری گل اسطوخودوس، ۱۰ قطره روغن اسطوخودوس، نصف فنجان نمک، یک‌چهارم فنجان آب آلوورای خالص یا ژل آن و یک‌چهارم فنجان روغن (به دلخواه)، را با هم خوب مخلوط کنید. نتیجه مخلوط کردن این مواد با هم یک خمیر غلیظ و سفت خواهد شد. اگر خمیر زیادی خشک بود چند قطره دیگر روغن به آن اضافه کنید، سپس در حمام آن را روی لیف یا کف دست ریخته و به آرامی با حرکات دایره‌ای پوست صورت را شست‌وشو دهید.

 

شما به یک کاسه آب، اجاق یا کتری، حوله و روغن پایه اسطوخودوس نیاز دارید. آب درون کاسه را روی اجاق یا در کتری داغ کنید. همان‌طور که آب در حال جوشیدن است، صورت خود را با روش‌های همیشگی تمیز کنید. به محض اینکه آب جوش آمد، آن را از روی اجاق بردارید. کاسه آب داغ را روی یک میز بگذارید یا اگر آب را درون کتری جوش آورده‌اید، آن را درون کاسه‌ای بریزید. حالا چند قطره روغن اسطوخودوس به آب جوشیده بیفزایید. البته می‌توانید از اسطوخودوس خشک شده نیز استفاده کنید.

اگر به رایحه نعناع یا رزماری نیز علاقه دارید، می‌توانید چند قطره از این مواد را به آب اضافه کنید. اجازه دهید آب کمی ‌‌خنک شود. روی کاسه آب خم شوید. اگر بخار آب خیلی داغ است، فاصله صورت خود را با آب بیشتر کنید یا صبر کنید آب خنک‌تر شود؛ البته یادتان باشد که آب همچنان باید بخار داشته باشد. حالا حوله را روی صورت خود بیندازید، طوری که مثل چادری روی سر شما و بخار آب قرار گیرد. حداقل بین ۵ تا ۱۰ دقیقه صورت خود را درمعرض بخار آب قرار دهید. گاهی صورت خود را به چپ و راست حرکت دهید تا بخار به تمام پوست صورت‌تان برسد.

وقتی کارتان تمام شد، صورت خود را اول با آب ولرم و بعد با آب سرد بشویید و آن را خشک کنید. این آبکشی نهایی باعث شسته شدن تمام آلودگی‌های موجود روی پوست شده و آبکشی با آب سرد نیز باعث بسته شدن منافذ پوست می‌شود. حالا می‌توانید از کرم مرطوب‌کننده‌ غیرچرب استفاده کنید.

 

روغن اسطوخودوس به عنوان ضدآفتاب طبیعی

عصاره اسطوخودوس یکی از بهترین و طبیعی‌ترین مواد برای پیشگیری از آفتاب سوختگی و پوسته پوسته شدن پوست به واسطه نور آفتاب است. البته استفاده از این ضدآفتاب طبیعی در روزهای پاییزی و زمستانی که نور خورشید مانند تابستان مستقیم و شدید نیست توصیه می‌شود. سعی کنید خالص‌ترین و مرغوب‌ترین روغن اسطوخودوس را تهیه کنید. با آغشته کردن پوست دست و صورت خود به عصاره این گیاه می‌توانید علاوه بر مراقبت از پوست‌تان در مقابل تابش خفیف نور خورشید از سرخ شدن و پوسته شدن پوست به دلیل سردی هوا پیشگیری کنید.

 

اگر به دنبال یک لوسیون طبیعی هستید که بتوانید به صورت روزانه از آن برای شست‌و‌شوی موهای‌تان استفاده کنید و به طور همزمان علاوه بر از بین بردن شوره سر به پرحجم شدن موهای‌تان کمک کنید حتما این نسخه را تجربه کنید. برای تهیه و استفاده از این لوسیون دست‌کم یک ماه فرصت لازم دارید.

یک فنجان عصاره اسطوخودوس را تهیه کنید و آن را با میزان برابر روغن زیتون خالص که فرآوری نشده باشد، مخلوط کرده و آن را به مدت ۳ تا ۴ هفته در محیط تاریک و سرد قرار دهید. می‌توانید از یک بطری تیره‌رنگ استفاده کنید یا اگر بطری تیره رنگ در دسترس ندارید دور بطری را با فویل خوب بپیچید تا نور به این ترکیب نرسد. سپس آن را در طبقه پایین یخچال قرار دهید و اجازه دهید ۳ تا ۴ هفته در این شرایط باقی بماند.

از این لوسیون می‌توانید هر شب برای ماساژ موهای‌تان استفاده کنید. آن را به آرامی روی پوست و ساقه موها ماساژ دهید و فراموش نکنید که از کلاه حمام یکبار مصرف برای محافظت از موها و پیشگیری از آلودگی بالشت استفاده کنید. فردا صبح با یک شامپوی ملایم روزانه گیاهی موهای‌تان را بشویید. با استفاده از این لوسیون نه تنها باکتری‌ها و شوره را از پوست سر دور می‌کنید بلکه می‌توانید به پرحجم شدن موهای‌تان نیز کمک کنید.

مضرات اسطوخودوس (موارد احتیاطی و منع مصرف)

این گیاه دارویی تقریبا بی ضرر بوده و استفاده از آن در صورتی که حد اعتدال رعایت شود، عوارضی به همراه نخواهد داشت. ذکر این نکته ضروری است که از آنجا که طبع این گیاه گرم و خشک است، مصرف آن برای افراد دارای مزاج صفراوی مناسب نبوده و بهتر است این افراد آن را با سکنجبین یا کتیرا به عنوان مصلح استفاده کنند. همچنین در برخی افراد زمانی که از آن به عنوان ماساژ استفاده شود، ممکن است ایجاد حساسیت پوستی نماید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اسکرول به بالا