تقویت سیستم ایمنی با سرخارگل

خواص برخی از گیاهان در تقویت سیستم ایمنی

با توجه به شیوع و گسترش اخیر جهانی کرونا ویروس جدید(کویید ۱۹) در بیش از ۵۰ کشور دنیا ، استراتژی های مقابله با آن شامل آموزش روش های پیشگیری به عموم، رعایت اصول بهداشت فردی واجتماعی، بهسازی و پاکسازی محیط زندگی، شناسائی افراد درمعرض خطر، تقویت سیستم ایمنی و بهبود تغذیه، غربالگری و ایزوله سازی (قرنطینه سازی) افراد داری علامت بالینی و مشکوک، درمان مبتلایان و… می باشد. درواقع بهره گیری از انواع عوامل موثر به درکنار هم می توانند موجب سینرژی و افزایش تاثیر اقدامات مراقبتی در این زمینه گردد. یکی از روش های مقابله با ابتلاء ویا به حداقل رساندن عوارض بالینی درانواع بیماری های میکروبی، انگلی و ویروسی ازجمله این بیماری بهبود بخشی سیستم ایمنی بدن می باشد.  توصیه های بسیاری در بین آموزه های طب سنتی ایرانی وجود دارد که با رعایت احتیاطات و جوانب لازم می تواند در این مسیر راهگشا باشد. از آن جمله برخی از فراورده های گیاهی که سهل الوصول و دردسترس بوده ودرعین حال فاقد عوارض قابل توجه داروهای شیمیایی و دستورالعمل های پیچیده دربکارگیری هستند توصیه شده اند. همچنین این فراروده ها بطور معمول واجد سایر فواید داروئی و تغذیه ای می باشد. در ادامه دو مورد از منابع گیاهی دارای خواص متعدد که از طرفی بر تقویت سیستم ایمنی و از طرفی بطور مستقیم واجد اثرات باکتری و ویروس کشی هستند،معرفی می گردند.

اکیناسه
فواید و خواص اکیناسه (سرخارگل) بسیار زیاد و ناشناخته است و این گیاه یک گیاه درمانی قوی و بومی امریکای شمالی است. درحال‌حاضر خواص سلامتی و زیبایی متعدد اکیناسه برای تمام افراد تقریبا شناخته شده است. این گیاه درمانی قوی، به‌طور گسترده‌ای برای جلوگیری و درمان سرماخوردگی معمولی به‌کاررفته‌است. هر بخش از اکیناسه مانند ریشه، برگ‌ها و گل‌ها می‌توانند برای ساخت دارو به‌کارروند. دانشمندان، مطالعات زیادی برای بررسی موادشیمیایی موجود در ریشه اکیناسه و همچنین قسمت‌های بالایی گیاه انجام‌داده‌اند. آنها دریافتند که ریشه گیاه اکیناسه حاوی غلظت بالایی از روغن‌های فرار است.قسمت‌های بالاتری که بیرون از خاک رشدمی‌کنند،  پلی‌ساکارید بیشتری دارند که ممکن‌است باعث عملکرد ایمنی شود. به همین دلیل ریشه اکیناسه (سرخارگل) در درمان‌های دارویی خیلی از بیماری‌ها و دردها به‌کار رفته‌است. مواد شیمیایی متعدد موجود در گیاه اکیناسه مانند تحریک‌کننده‌های فوق‌العاده سیستم ایمنی عمل‌می‌کنند و خواص درمانی مفیدی دارند. بیشتر فواید سلامتی و زیبایی گیاه اکیناسه (سرخارگل) به دلیل وجود فلاونوئیدها، روغن‌های معطر، پلی‌ساکارید، اینولین و ویتامین C است. به استناد مرکز درمانی دانشگاه مریلند، آن بخش از گیاه اکیناسه که در بالای خاک رشدمی‌کند دارای فواید بسیار مفید و قوی برای سلامتی و زیبایی است. در آلمان، گیاه اکیناسه (سرخارگل)، یک درمان گیاهی طبیعی برای عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی، زخم‌های با روند درمانی کند و عفونت‌های دستگاه ادراری محسوب‌می‌شود. فواید سلامتی و زیبایی اکیناسه خیلی بیشتر از این‌هاست که قصددارم آنها را در این مقاله معرفی‌کنم.

**مزایای بهداشتی و زیبایی اکیناسه (سرخارگل) چیست؟
۱-    سیستم ایمنی را بهبودمی‌بخشد
بهبود سیستم ایمنی یکی از مزیت‌های مفید اکیناسه است که من قصد‌دارم در این مقاله به شما معرفی‌کنم. همه ما می‌دانیم یک سیستم ایمنی سالم، نقش مهمی در محافظت از بدن در برابر بیماری‌های و سرماخوردگی معمول ایفامی‌کند. نوشیدن چای اکیناسه نیز فرآیند درمان را تسریع‌می‌کند.
۲-    با عفونت‌ها مبارزه‌می‌کند
اکیناسه درمانی عالی برای عفونت‌ محسوب‌می‌شود. به استناد موسسه ملی سلامت، نوشیدن اکیناسه، خوردن آن یا استفاده از کرم دارویی اکیناسه می‌تواند خطر پیشرفت عفونت‌های واژن را تا ۱۶ درصد کاهش‌دهد. اکیناسه در درمان تبخال دستگاه تنفسی، عفونت‌های خونی، مالاریا، بیماری لثه، حصبه، سیفلیس، عفونت قارچی واژن و عفونت‌های دستگاه ادراری موثر است.

۳-    ویروس‌ها و باکتری‌ها را می‌کشد

ویروس‌ها و باکتری‌ها عامل ایجاد خیلی از بیماری‌ها در بدن ما هستند. فواید شگفت‌انگیز اکیناسه شامل مبارزه با ویروس‌ها و باکتری‌ها می‌شود. مصرف منظم اکیناسه می‌تواند با افزایش تولید سلول‌های سفید خون، سیستم ایمنی شما را تقویت‌کند. همچنین، اکیناسئین فراوان موجود در اکیناسه توانایی جلوگیری از حمله ویروس‌ها و باکتریها به سلول‌های سالم را دارد. برای کشتن ویروس‌ها و باکتری‌ها، اکیناسه باید به صورت طبیعی یا به‌شکل مکمل مصرف‌شود.
۴-    در درمان آنفولانزا و سرماخوردگی کاربرد دارد
درمان آنفولانزا و سرماخوردگی یکی از فواید سلامتی گیاه اکیناسه است. استفاده از اکیناسه می‌تواند علائم آنفولانزا و سرماخوردگی مانند آبریزش بینی را کاهش‌دهد. این فایده اکیناسه به دلیل خواص ضدباکتری آن است. به محض اینکه متوجه علائم آنفولانزا و سرماخوردگی شدید، باید چای اکیناسه بنوشید یا دوز تجویزشده اکیناسه را برای تسریع فرآیند بهبود مصرف‌کنید.
۵-    التهاب را کاهش‌می‌دهد
اکیناسه با داشتن خواص ضدالتهاب می‌تواند در رفع التهاب ناشی از عوامل مختلف مانند سم‌ها، اضطراب و کم‌خوابی موثرباشد. برای کاهش التهاب، فقط باید اکیناسه (سرخارگل) را منظم مصرف کنید. نوشیدن گیاه اکیناسه به افرادی که باید با شرایط التهابی مزمن مانند روماتیسم مفصلی مبارزه‌کنند توصیه‌می‌شود. بنابراین، کاهش التهاب در فهرست فواید سلامتی اکیناسه قرارمی‌گیرد.
**سایر خواص سرخارگل :
خطر سرطان را کاهش‌می‌دهد،مانند ملین عمل‌می‌کند،موجب ارتقائ سلامت روان می گردد،از سلامت دهان و دندان محافظت‌می‌کند درد را تسکین‌می‌دهد،زخم‌ها را درمان‌می‌کند حساسیت‌ها را کاهش داده وگلودرد را تسکین‌می‌دهد،سردرد و میگرن را تسکین‌می‌دهد،علائم گزیدگی حیوانات را کاهش می دهد،دندان‌درد را کاهش می‌دهد،(علائم) هاری را درمان می‌کند،خطر وبا را کاهش‌می‌دهد،،با آکنه مبارزه‌می‌کند،،سوزش پوست را درمان‌می‌کند،چین‌وچروک را کاهش‌می‌دهد، شوره را درمان می‌کند،رشد مو را تقویت‌می‌کند،موی‌تان را براق می‌کند
* عوارض جانبی اکیناسه (سرخارگل)
آیا به فواید شگفت‌انگیز سلامتی و زیبایی اکیناسه (سرخارگل) علاقه‌مندید؟ به‌هرحال، قبل از مصرف اکیناسه، بیایید عوارض جانبی ناخواسته اکیناسه (سرخارگل) را بشناسیم. خوشبختانه، بیشتر افراد، بعد از مصرف اکیناسه، عوارض جانبی شدیدی را تجربه‌نمی‌کنند. به‌هرحال، درصورت حساسیت داشتن به گیاهانی مانند گل‌همیشه‌بهار، کهنه‌واش، گل مروارید، گل داوودی، مصرف اکیناسه ممکن‌است باعث واکنش حساسیتی در شما شود. عوارض جانبی مصرف زیاداکیناسه شامل مشکلات گوارشی، گیجی و تهوع است. برای اطمینان، می‌توانید قبل از مصرف اکیناسه با پزشک خود یا ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید.زنان باردار و مادران شیرده نباید گیاه اکیناسه را مصرف‌کنند.
اکیناسه توانایی تقویت سیستم ایمنی را دارد؛ بنابراین، چای اکیناسه یا مکمل آن برای افرادی که داروی سرکوب‌کننده‌های ایمنی مصرف‌می‌کنند توصیه‌نمی‌شود.
اکیناسه (سرخارگل) را چگونه و از کجا تهیه‌کنیم؟
اکیناسه (سرخارگل) را می‌توان در بیشتر داروخانه‌ها و فروشگاه‌های سلامت طبیعی به شکل تنتور، عصاره، پماد و قرص یا کپسول پیداکرد.
منبع: allremedies
______________

عنّـــاب
عناب میوه‌ و خوراکی بسیار قدرتمندی است که برای سلامتی میلیون‌ها آدمی که ارزش واقعی آن را می‌دانند، فواید فراوانی به ارمغان می‌آورد. با این‌که این میوه عناوین دیگری نیز نظیر خرمای قرمز یا خرمای کره‌ای نیز دارد، ولی از لحاظ دسته‌‌بندی‌های علمی به عناب ”‌زیزیفوس جوجوبا – Ziziphus jujuba ” می‌گویند.عناب معمولا درختچه یا درخت کوچکی است با گلبرگ‌های کوچک به رنگ سبز مایل به زرد و میوه‌هایی آلویی شکل به اندازه‌ی یک خرما که رنگ این میوه نیز از قهوه‌ای تا بادمجانی متغیر است. عناب میوه‌ی بومی نواحی جنوبی آسیا شامل بخش جنوبی و مرکزی کشور چین است.با وجود این، این میوه به سراسر دنیا به ویژه اروپا معرفی شده است و امروزه در بسیاری از کشورهای آمریکایی و اروپایی آن را می‌توان در فروشگاه‌های عرضه‌‌کننده‌ی میوه‌های وارداتی عجیب و غریب پیدا کرد؛ این میوه در ایران عمدتا در استان خراسان جنوبی تولید می‌شود و معمولا می‌توان آن را از عطاری‌ها و فروشگاه‌های خشکبار خریداری نمود.شگفت‌انگیزترین مسئله در مورد میوه‌ی عناب قدمت و تاریخ ۱۰۰۰۰ ساله‌ی آن است، و در این تاریخ بلند مدت، بیش از ۴۰۰ رقم مختلف از این گیاه شکل گرفته است. از لحاظ نحوه‌ی مصرف، میوه‌ی عناب را می‌توان به صورت خشکبار یا تازه نوش جان کرد؛ هم‌چنین گاهی اوقات آب عناب را نیز می‌گیرند و می‌نوشند.در برخی کشورها، هسته‌ی عناب را خارج می‌کنند و آن را به همراه میوه‌های دیگر می‌کوبند و خمیر می‌کنند، سپس کمی شکر به آن می‌زنند و می‌گذارند جلوی آفتاب تا خشک شود (چیزی شبیه لواشک!). به هر حال، صرف‌نظر از نحوه‌ی مصرف عناب،آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند و ترکیبات ارگانیک موجود در این میوه‌ی شگفت‌انگیز طیف وسیعی از فواید و تاثیرات مثبتی را برای سلامتی به شما هدیه می‌دهند. اکنون اجازه دهید به فواید فراوان عناب برای سلامتی نگاهی عمیق‌تر بیندازیم.

**خواص عناب برای سلامتی
۱-    سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند
سیستم ایمنی بدن در حفظ سلامت ما نقش مهمی ایفا می‌کند. این سیستم در واقع مکانیسم دفاعی بدن‌مان است که از میکروب‌های ایجاد‌کننده‌ی بیماری مانند باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها و غیره محافظت می‌کند.حتی وقتی بیمار می‌شویم، سیستم ایمنی بدن با میکروب‌ها مبارزه می‌کند و سلامتی را به بدن‌مان باز می‌گرداند.برای داشتن زندگی سالم، مراقبت از سیستم ایمنی بدن اهمیت زیادی دارد و میوه‌ی عناب می‌تواند در این میان بسیار موثر باشد.این فواید عناب عمدتاً به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C و ویتامین A و سایر ترکیبات آنتی‌اکسیدانی مانند پلی‌فنول‌ها و فیتون‌ها است.این ترکیبات با رادیکال‌های آزاد مبارزه و از ایجاد استرس اکسیداتیو در سلول‌های ما جلوگیری می‌کنند.این میوه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و وقتی این سیستم قوی باشد، کم‌تر در برابر میکروب‌های ایجادکننده‌ی بیماری تسلیم می‌شویم و در نتیجه خطر سرفه، سرماخوردگی، تب و آنفولانزا و غیره در ما کاهش می‌یابد.آنتی‌اکسیدان‌ها همچنین تولید سیتوکین‌های التهابی را تنظیم می‌کنند و به این ترتیب سبب تقویت سیستم ایمنی بدن ما می‌شوند.عصاره‌ی عناب، در عین حال، به دلیل داشتن خاصیت ضد حساسیت و ضد آنافیلاکتیک باعث سرکوب آزاد شدن هیستامین می‌شود.
۲-    دارای خواص ضد میکروبی است
سلاحی که شما برای مبارزه با هرگونه آلودگی نیاز دارید، عناب است. ثابت شده‌است که فلاونوئیدهای موجود در این ماده‌ی خوراکی عامل ضد میکروبی قدرتمندی هستند. در واقع، عصاره‌ی اتانولی این میوه عنصر مهمی برای درمان عفونت در کودکان است.همچنین در مطالعات تجربی اثبات شده‌است که اسید بتولینیک موجود در عناب با عفونت HIV و آنفلوانزا مبارزه می‌کند.

**سایر خواص مهم عناب
بهبود وضعیت خواب،بهبود گردش خون،تقویت استخوان‌ها،کنترل وزن،استرس و اضطراب،درمان سرطان،سلامت تخمدان ،بیماری های دستگاه گوارش،سم‌زدایی از خون،محافظت از کبد،بازیابی نقص‌های شناختی،سلامت قلب،درمان یبوست مزمن ،کاهش التهاب ،محافظت مغز در برابر آسیب ها،درمان تشنج  سموم داخل شیر مادر را از بین می‌برد،از بیماری ها و التهابات پوستی و اکنه جلوگیری میکند،چین و چروک و نشانه‌های پیری را کاهش می‌دهد،تولید کلاژن را تقویت می‌کند،. از ما در برابر پرتوهای مضر فرابنفش خورشید محافظت می‌کند،پوست‌ را تغذیه می‌کند و باعث نرم، صاف و درخشان شدن آن می‌شود.عناب همچنین منبع خوبی از آب است که پوست‌مان را مرطوب می‌سازد و از کدر و تیره شدن آن جلوگیری می‌کند.. رشد موها را افزایش می‌دهد،، برای خشکی پوست سر عالی است،، ریزش مو را کاهش می‌دهدوموها را قوی و براق می‌کند،برای درمان شوره سر مفید است، فشار خون بالا را درمان می‌کند،، کلسترول را در سطح نرمال نگه می‌دارد.

**چگونه از عناب  استفاده کنیم
روش‌های بسیار زیادی توسط مردم در سراسر جهان برای استفاده از عناب وجود دارد از استفاده در آشپزی گرفته تا کاربردهای دارویی و فرهنگی. در این‌جا چند نمونه از مهم‌ترین کاربردهای آن را می‌بینید:
– عناب تازه و خشک به عنوان یک میان وعده در سراسر جهان مصرف می‌شود.– چای عناب و چای‌های کیسه‌ای آن به طور گسترده‌ای در چین و کره مصرف می‌شود.– در بعضی از نقاط هندوستان، عناب برای تهیه‌ی ترشی استفاده می‌شود. عناب به دلیل خواص ضد قارچ، ضد باکتری و ضد التهابی که دارد، به طور گسترده‌ای در طب چینی کامپو استفاده می‌شود.– برگ‌های گیاه عناب خشک شده و به عنوان قسمتی از ظرف برگ خشک در بوتان استفاده می‌شود.– کره‌ای‌ها از چوب عناب برای ساختن چیزهای مختلفی مانند توپ، مهره، قطعات ویولن و یک ابزار دو تایی به نام Taepyeongso استفاده می‌کنند.یک گیاه کوچک و این همه کاربرد و فایده – کدام یک از شما از این همه مزیت اطلاع داشتید؟ حالا بیایید در مورد چگونگی انتخاب عناب و شیوه‌ی نگهداری آن یاد بگیریم.

چگونه میوه‌ی عناب را انتخاب و نگهداری کنیم
عناب از ماه مرداد تا آبان در دسترس است. اگر می‌خواهید عناب تازه خریداری کنید، دقت کنید عناب‌هایی که انتخاب می‌کنید به رنگ سبز روشن و سفت باشند. عناب خشک معمولا به صورت بسته‌بندی فروخته می‌شود.اگر می‌خواهید عناب‌ها را طی مدت ۳ تا ۴ روز مصرف کنید، می‌توانید آن‌ها را روی پیشخوان آشپزخانه قرار بدهید. این میوه را می‌توان به مدت چند هفته در یخچال نگهداری کرد. عناب خشک شده را می‌توان به مدت چند ماه ذخیره و استفاده کرد.
** موارد احتیاط
مصرف عناب می‌تواند برای مبتلایان به دیابت خطرناک باشد، زیرا این میوه حاوی شماری از کربوهیدرات‌های پیچیده(مواد قندی مرکب) است و می‌تواند بر سطح قند خون تاثیر منفی بگذارد. در غیر این صورت، به استثنای عده‌ای که ممکن است به این میوه حساسیت طبیعی داشته باشند، مصرف عناب عوارض جانبی بسیار اندکی از خود نشان داده است. با این حال، پیش از ایجاد هر تغییر عمده در نحوه یا میزان مصرف مکمل‌های و میوه‌ها در رژیم غذایی‌تان، با پزشک یا متخصص مشورت کنید تا از مفید و بی‌خطر بودن آن‌ها اطمینان حاصل نمایید.
______________
اقتباس از ترجمه تحریریه سایت کسب و کار بازده – امیررضا مصطفایی و سارا فیضی و کامروا ابراهیمی
منبع: vkool و organicfacts و stylecraze

سیاه دانه
سیاه دانه گیاهی است که مردم از حدود ۲۰۰۰ سال پیش از آن برای ساختن دارو استفاده‌کرده‌اند. از نظر تاریخی، سیاه دانه برای درمان کرم روده، گرفتگی بینی، دندان‌درد، سردرد و انگل استفاده‌شده است. همچنین، می‌توانید از سیاه دانه برای درمان اسهال، یبوست، نفخ، هموروئید، آنفولانزا، برونشیت، سرفه، حساسیت‌ها، آسم، فشارخون بالا، قاعدگی، کلسترول بالا و غیره استفاده کنید. شما می‌توانید سیاه دانه را به‌عنوان یک ادویه خوب در غذاها به‌کاربگیرید. فواید سیاه دانه برای سلامت و زیبایی بسیار متعدد و گسترده است که با توجه به شیوع ویروس کرونا و درگیری عمده سیستم تنفسی در ابتلای به این ویروس سعی شده به خواص مرتبط با التیام بخشی به دستگاه تنفسی بطور خاص بقرار ذیل اشاره شود.
۱-    تنگی نفس وآسم را کنترل‌می‌کند
آسم یک مشکل مزمن است که مجاری هوا در ریه‌های شما را تحت‌تاثیر قرارمی‌دهد. مجاری هوا ملتهب و متورم می‌شوند و باعث علائمی مانند تنگی نفس، خس‌خس، سرفه و غیره می‌شود. با استناد به تحقیق چاپ‌شده در مجله Phytomedicine، سیاه دانه ممکن است به‌دلیل داشتن مواد مغذی، به‌گونه‌ای موثر و طبیعی در درمان آسم به شما کمک‌کند. به سیاه دانه، زیره سیاه هم گفته‌می‌شود که در افریقای شمالی، آسیا، خاورمیانه و مدیترانه رشدکرده و به‌طور گسترده‌ای در صنعت دارو برای درمان برونشیت و آسم به‌کارمی‌رود. به‌علاوه، سیاه دانه از سلول‌های بدن محافظت‌کرده و می‌تواند از بیماری‌های مزمن مانند آسم جلوگیری‌ و به بهبودی سریع شما از بیماری کمک‌کند. خیلی راحت، می‌توانید یک قاشق چایخوری سیاه دانه و یک قاشق چایخوری عسل را مخلوط کرده و بخورید. درمان آسم یکی از رایج‌ترین فواید سیاه دانه است و شما باید هرروز از این غذا بخورید.
۲-    گلو درد را بهبود می ببخشد
گلودرد یک بیماری شایع است که اکثرا مردم به آن دچارمی‌شوند، مخصوصا زمانی که زمستان از راه می‌رسد. این مشکل، از عفونت ویروسی و باکتریایی می‌آید و می‌تواند نخستین نشانه سرماخوردگی باشد. برای درمان گلودرد، باید از فواید سیاه دانه در خانه استفاده‌کنید زیرا سیاه دانه می‌تواند با التهاب مبارزه‌کرده و گلودردهای ویروسی را به‌خوبی تسکین‌دهد. برای خلاص‌شدن از این مشکل، می‌توانید یک قاشق چایخوری عسل آبلیمو را با یک قاشق چایخوری سیاه دانه ترکیب‌کرده و روزی دوبار بخورید. این درمان بسیار آسان اما برای درمان گلودرد بسیار موثر است.
۳-    التیام گرفتگی سینه
گرفتگی سینه ناخوشایند است و می‌تواند باعث بعضی شرایط بد مانند ذات‌الریه یا برونشیت شود. بهتر است که قبل از درمان، از بروز آن جلوگیری‌کنید. برای کاهش خطر گرفتگی سینه می‌توانید هرروز غرغره‌کنید، روزانه بخوربگیرید، تمرین یوگا انجام‌دهید، سرتان را بالا بکشید و از کیسه آب گرم استفاده‌کنید. برای جلوگیری از گرفتگی سینه، می‌توانید یک قاشق چایخوری سیاه دانه را دوبار در روز مصرف‌کنید. می‌توانید برای بهترشدن مزه، مقداری عسل به آن اضافه‌کنید.
۴-    کاهش سرفه
سرفه عملی است که مجاری هوا را از محرک‌ها و مخاط مانند دود و غبار تمیزمی‌کند. ممکن است سرفه خشک داشته‌باشید و این می‌تواند توسط سینوزیت، سیاه‌سرفه، التهاب حنجره، آنفولانزا و سرماخوردگی ایجادشود. ذات‌الریه، تب یونجه، التهاب مخاط بینی آلرژیک و آسم می‌توانند باعث سرفه شما شوند. با استفاده از سیاه دانه، می‌توانید به طور طبیعی و موثر، بدون استفاده از دارو سرفه را درمان‌کنید. فقط مقداری روغن سیاه دانه را با عسل ارگانیک ترکیب‌کنید و تا زمان ازبین‌رفتن مشکل، روزی دوبار آن را مصرف‌کنید. درمان سرفه یکی از طبیعی‌ترین فواید سیاه دانه است و بچه‌های شما می‌توانند در زمان ابتلا به سرفه از آن استفاده‌کنند.

۵-    کمک به درمان عفونت ها
مبارزه با عفونت‌ها از هر نوعی که باشند بر عهده‌ی سیستم ایمنی بدن است، به خصوص ایمنی هومورال وسلولار  از طریق فعالیت گلبول‌های سفید خون.با اینکه عفونت مستقیما سیستم ایمنی بدن را هدف قرار می‌دهد، و در حالی که روغن سیاه دانه به تقویت عملکرد سیستم ایمنی کمک می‌کند، اما به اندازه‌ی کافی قدرتمند نیست که بتواند با تمام انواع عفونت‌ها مبارزه کند.این خاصیت منحصر به فرد سیاه دانه در طول تاریخ معروف بوده است، که البته باعث شده است جهت بررسی اینکه آیا می‌تواند به لحاظ پزشکی با عفونت مبارزه کند یا نه مورد تحقیقات گسترده قرار گرفته است.
۶-    سیاه دانه و درمان آنفولانزا و تب
یکی دیگر از مسائل مطروحه که مستقیما با سیستم ایمنی ضعیف ارتباط دارد آنفولانزا و تب است که حتی می‌تواند باعث آسیب‌های جدی‌تری به سیستم ایمنی بدن بشود.اگر از سرماخوردگی‌های رایج رنج می‌برید یا دچار دردهای فصلی معمول در گلو هستید، مواد تشکیل دهنده‌ی سیاه دانه می‌تواند به تسکین ناراحتی شما در حالت کلی کمک کنند.یک دستورالعمل پیشنهادی می‌تواند مخلوط کردن عسل و روغن سیاه دانه در یک فنجان آب گرم باشد. انجام روزانه‌ی این کار و مصرف آن نه تنها به رفع علائم سرماخوردگی کمک می‌کند بلکه می‌تواند وضعیت سلامتی را نیز به طور کلی بهبود ببخشد.
**عوارض و مضرات سیاه دانه
از مضرات سیاه دانه اطلاع دارید؟  سیاه دانه ممکن است برای بعضی افراد مضراتی هم داشته‌باشد. در ادامه مهم ترین مضرات سیاه دانه آمده است.
۱. درماتیت تماسی
۲. افت فشار خون( مرکز سرطان یادبود سلون-کترینگ، هشدارمی‌دهد که سیاه دانه می‌تواند فشار خون را تا حد افت شدید پایین‌بیاورد، )
۳. بارداری
۴. تداخل منفی
با استناد به گفته مرکز سرطان یادبود سلون-کترینگ، سیاه دانه با داروهای شیمی‌درمانی و رادیوتراپی، تداخل دارد..
۵. دیگر واکنش‌های حساسیتی
اقتباس از ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – مژگان گوران و کامروا ابراهیمی
منبع: vkool و thefitindian

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اسکرول به بالا