خارخاسک چیست و چه خواصی دارد؟

خارخاسک چیست و چه خواصی دارد؟

خارخاسک گیاهی بوته‌ای است که میوه‌های آن چهاربخشی و نرم می‌باشد اما این گیاه دارای خارهای بسیار تیزی است. این گیاه در مناطقی که دارای آب‌وهوای گرم و کویری هستند دیده می‌شوند.

این گیاه، گیاهی علفی و یک‌ساله است که ساقه‌های خوابیده با انشعابات گسترده بر سطح خاک و همچنین برگ و ساقه‌های آن پوشیده از تارهای ظریف ابریشمی است. برگ‌های این گیاه نامساوی است و برگچه‌های آن کوچک و ریز هستند که در اطراف دم برگ اصلی قرار دارند.

گل‌های گیاه خارخاسک زرد و منفرد است و میوه‌های آن در هنگام رسیدن قسمت‌های پنج‌گانه آن از یکدیگر جدا و پراکنده می‌شوند همچنین این قسمت‌های پنج‌گانه در سطح بیرونی خاردار می‌باشند.

قسمت‌های مورداستفاده‌ی گیاه خارخاسک، دانه، میوه، ریشه، برگ و در برخی مواقع از تمامی قسمت‌ها هم‌زمان استفاده می‌کنند اما میوه‌ی این گیاه را بیشتر از قسمت‌های مختلف گیاه استفاده می‌کنند. میوه‌های گیاه خارخاسک در اواخر تابستان و اوایل پاییز جمع‌آوری می‌شود.

ترکیبات شیمیایی گیاه خارخاسک:

ترکیبات شیمیایی این گیاه عبارت‌اند از تاش، رزین، روغن ثابت، پلی فنل، آلکالوئید.

 مواد معدنی این گیاه شامل: فسفر، آهن، کلسیم، گوگرد، کلر، ازت، سدیم و پتاسیم است. این گیاه همچنین دارای ۵ نوع ماده‌ی گلیکوزیدی است که دارای گلوکز می‌باشند و علاوه بر آن گلوکز قندهای رامنوز، آرابینوز را نیز شامل می‌شود.

از این گیاه به‌عنوان مدر (ادرارآور)، دفع‌کننده سنگ مجاری ادراری و همچنین تقویت قوای جنسی استفاده می‌کنند. در طب سنتی قدیم از این گیاه علاوه بر ادرارآور بودن آن برای درمان عفونت‌های مثانه و همچنین التهاب لثه استفاده می‌شده است.

فرآورده‌های مختلفی از این گیاه در بازار به فروش می‌رسد که عبارت‌اند از: قطره پروستاتان، قطره سنکل و قطره آفرودیت.

شرایط محیطی خارخاسک:

این گیاه همان‌طور که در مطالب بالا اشاره در مناطق کویری و شرایط نامناسب رشد می‌کند. ریشه‌های فرعی این گیاه باعث می‌شود بتوانند رطوبت را در خاک‌های کم آب نیز جذب می‌کند.

این گیاهان برای جوانه زدن به خاک‌های مرطوب نیازمند است و پس از آنکه به سن بلوغ رسیدند می‌توانند در خاک‌های خشک نیز مقاوم باشند.

نور مناسب برای این گیاهان، نور مستقیم خورشید است.

این گیاهان از طریق بذر تکثیر می‌شوند و اگر بذر این گیاه مناسب و خوب باشد در مدت‌زمانی کوتاهی پس از کاشت جوانه می‌زنند.

خواص گیاه خارخاسک:

این گیاه طبعی گرم و خشک دارد.
مصرف این گیاه باعث کاهش قند خون در بیماران دیابتی می‌شود.

مصرف عرق گیاه خارخاسک مدر، شکننده سنگ کلیه، مثانه و ملین است همچنین باعث کاهش درد مثانه می‌شود. این گیاه به دلیل خاصیت ادرارآور بودنش از عفونت‌های مثانه جلوگیری می‌کند.

با مصرف این گیاه فشارخون و همچنین کلسترول کاهش می‌یابد و از گرفتگی تصلب شرایین و سخت شدن سرخرگ‌ها جلوگیری می‌کند.

عرق این گیاه تحریکات عصبی را کاهش می‌دهد و به افزایش فعالیت عضله قلب کمک می‌کند، همچنین هورمون‌های مازاد از جریان خون را از بین می‌برد و جهت برطرف نمودن فشارخون نیز مناسب است.

مصرف عرق گیاه خارخاسک در بین افراد ورزشکار مخصوصاً بدن‌سازان به همراه مکمل‌های غذایی جهت تقویت توده‌ی عضلانی و افزایش قدرت مفید می‌باشد.

با قرقره کردن جوشانده این گیاه التهابات و برفک دهان نیز از بین می‌رود.

این گیاه در طب سنتی چین برای تقویت کبد، درمان پرخوری و همچنین جهت درمان مسمومیت غذایی استفاده می‌شود. مصرف این گیاه دارویی درعین‌حال می‌تواند از بروز سنگ‌های کلیوی جلوگیری می‌کند.

خواص گیاه خارخاسک چیست

 

میزان مصرف گیاه خارخاسک:

میزان مصرف این گیاه برای هر بار مصرف خوراکی از ریشه، برگ یا میوه آن، حداکثر ۲۰ گرم و از روغن آن، حداکثر ۲۸ گرم است. این میزان مصرف اغلب باید به همراه شیره‌ انگور، شیره‌ی خرما و یا عسل مورداستفاده قرار گیرد.

 عوارض و موارد منع مصرف گیاه خارخاسک:

 در دوران بارداری و شیردهی از مصرف این گیاه خودداری کنید.

افرادی که دارای تومورهای حساس به آندروژن هستند بایستی از مصرف این گیاه خودداری کنند.

برای پیشگیری از مشکلات کنترل قند خون قبل از جراحی، حداقل باید دو هفته از مصرف آن خودداری شود.

به دلیل خواص خارخاسک بر بیماری‌های کلیه، چنانچه فردی دارای مشکلات پروستات است قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کند.

نوشیدنی کامبوجا خارخاسک :

کامبوچا نوعی نوشیدنی تخمیری سرشار از ویتامین های گروه B، اسید های آمینه مختلف، پلی فنول ها و پروبیوتیک ها است که برای سلامت بدن فواید زیادی دارد. خواص عمومی محصولات برنا کامبوچا شامل: بهبود عملکرد سیستم گوارش، مبارزه با سرطان، تقویت کننده سیستم ایمنی بدن، افزایش دهنده انرژی بدن، تناسب اندام وکاهش وزن، کمک به سالم ماندن کبد، کاهش دهنده ورم و درد مفاصل، کمک به سلامت قلب و عروق می باشد.

 

عموماً سنگ ‌های مثانه وقتی ایجاد می‌ شوند که مثانه شما تخلیه کامل نمی ‌شود. ادراری که در مثانه شما باقی می‌ ماند، تشکیل کریستال‌ هایی را می ‌دهد که سرانجام به سنگ‌ های ادراری تبدیل می ‌شوند. بیماری سنگ کلیه، جسم سختی است که از کانی‌های موجود در ادرار تشکیل می‌شود. سنگ کلیه به‌طور معمول در کلیه تشکیل می‌شود و بدن را از طریق جریان ادرار ترک می‌کند. اگر یک سنگ به بیش از ۵ میلی‌متر رشد کند، می‌تواند منجر به انسداد مجرای ادراری شود که درد در قسمت پشت و شکم ایجاد می‌کند. گیاه خارخاسک در طب سنتی، خواص درمانی متفاوتی چون دفع سنگ کلیه و مثانه و رفع التهاب مجاری ادرار دارد و استفاده از محصول برنا کامبوچا خارخاسک می تواند نقش مهمی در دفع سنگ کلیه داشته باشد.

برنا کامبوچا خارخاسک یکی از محصولات تولیدی کارخانه برنا کامبوچا است که از ترکیب نوشیدنی کامبوچا و ۴ گیاه دارویی چای سبز، خارخاسک، میوه نسترن و علف لیمو تشکیل شده است. این گیاهان دارای خواص ضد باکتریایی، آنتی اکسیدانی، ضد سرطانی، فعالیت های ضد سمی و تصفیه‌کننده کبد، کلیه، لوله گوارش، مثانه و لوزالمعده هستند و اثرات ادرار آوری و جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه را در بدن دارند. برنا کامبوچا خارخاسک با دفع سنگ کلیه و مثانه و کیسه صفرا، ادرار آور و ضدعفونی کننده مجاری ادراری، درمان ورم کلیه و تصفیه کننده مثانه، تنظیم عملکرد هورمون های جنسی و افزایش سظح هورمون تستوسترون، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر ابتلا به سرطان، بهبود سیستم گوارش و تناسب اندام و کاهش وزن، افزایش دهنده انرژی بدن، کاهش درد مفاصل و علائم پیری و کمک به سلامت قلب و عروق و سالم ماندن کبد اثرات بسیار مفیدی بر سلامتی بدن دارد.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اسکرول به بالا