خواص جینسینگ برای زنان و مردان

خواص جینسینگ برای زنان و مردان

جینسینگ ، قرن‌هاست که در پزشکی سنتی چینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه پر خاصیت به آهستگی رشد می‌کند و ریشه‌های آن با توجه به میزان رشدشان، تازه، سفید یا قرمز است. خواص جینسینگ برای زنان و مردان، سال‌هاست که ثابت شده است.

جینسینگ تازه، پیش از چهار سالگی برداشت می‌شود. جینسینگ سفید بین ۴ تا ۶ سالگی گیاه و جینسینگ قرمز پس از ۶ سالگی گیاه برداشت می‌شود. در دنیا انواع مختلفی از گیاه جینسینگ وجود دارد. محبوب‌ترین نوع جینسینگ‌ها، انواعی است که در آمریکا و آسیا برداشت می‌شوند.

این دو نوع جینسینگ، دارای میزان زیادی ترکیبات فعال هستند. البته اثر این ترکیبات بر بدن زنان و مردان متفاوت است. طب چینی معتقد است که جینسینگ آمریکایی دارای عوامل آرامش‌بخش است، اما جینسینگ‌های برداشت شده در آسیا، اثرات انرژی‌بخش و شادی‌آور دارند.

در ادامه، ۷ خاصیت مهم جینسینگ را برای سلامت زنان و مردان نام می‌بریم و آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

 

خواص ریشه جینسینگ برای زنان و مردان بسیار فراوان است. از قدیم درباره تاثیرات این گیاه بر طولانی‌تر شدن عمر انسان، نظریات بسیاری وجود دارد. امروزه حدود ۶ میلیون از مردم آمریکا از خواص اثبات شده جینسنگ بهره می‌برند. تاکنون ۱۱ گونه مختلف از جینسنگ کشف شده است، که متعلق به خانواده پاناکس است. پاناکس در یونان به معنای درمان همه دردها تعریف شده است.

جینسینگ با داشتن آنتی‌اکسیدان‌های قوی باعث کاهش التهاب می‌شود

جینسینگ دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی مفید است. براساس مطالعات آزمایشگاهی، عصاره جینسینگ می‌تواند باعث جلوگیری از التهاب و افزایش عوامل آنتی‌اکسیدانی در سلول‌های بدن شود.

مثلا، عصاره جینسینگ قرمز کره‌ای در افرادی که دچار اگزمای پوستی هستند، می‌تواند التهابات را کاهش و فعالیت آنتی اکسیدانی سلول‌ها را بهبود بخشد. مطالعاتی که بر روی ۱۸ ورزشکار جوان انجام شده، نشان داده است که مصرف ۲ گرم از عصاره جینسینگ قرمز، به مدت ۷ هفته و روزانه سه بار، باعث بروز تاثیرات مثبت می‌شود.

در این مطالعه، میزان التهابات در ورزشکاران مرد جوان، پس از رعایت منظم این برنامه، به طور قابل توجهی کاهش داشت. نتایج نشان داد که پایین بودن نشانگرهای التهابی در این افراد، تا ۷۲ ساعت پس از به پایان رسید آزمایش نیز ادامه یافته بود.

علاوه بر این‌ها، آزمایشی برای نمایش تاثیرات ضدالتهابی جینسینگ بر روی ۷۱ نفر از زنان یائسه انجام شد. آن‌ها روزانه ۳ گرم از جینسینگ قرمز را به مدت ۱۲ هفته مصرف کردند. پس از این زمان، نشانه‌های استرس و اکسیداتیو در بدن آن‌ها اندازه‌گیری شد.

در نتایج این آزمایش، مشخص شد که جینسینگ قرمز با افزایش فعالیت آنزیم‌های آنتی‌اکسیدان، می‌تواند به کاهش استرس و اکسیداتیو در بدن کمک کند.

یکی از خواص جینسینگ برای زنان و مردان، بهبود عملکرد مغز است

جینسینگ به بهبود عملکرد مغز کمک می‌کند و در تقویت حافظه و بهبود رفتار و خلق و خو موثر است. مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهند که اجزای تشکیل‌دهنده جینسینگ دارای ترکیبات ویتامین K هستند و می‌توانند مغز را در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد حفظ کنند.

با توجه به همین موضوع، مطالعه‌ای بر روی ۳۰ فردی که سالم متولد شده بودند، صورت گرفت. در این تحقیق هر یک از آن‌ها، روزانه ۲۰۰ میلی‌گرم جینسینگ را به مدت چهار هفته مصرف کردند. پس از ۸ هفته استفاده، مزایای مصرف جینسینگ خود را نشان داد و نتایج حاصل شده از آن، شامل بهبود سلامت روان و عملکرد اجتماعی و اخلاقی افراد بود. البته براساس این مطالعه، اثرات جینسینگ به خاطر استفاده زیاد کم‌رنگ می‌شود و کاهش می‌یابد.

در تحقیقاتی دیگر، مشخص شد که مصرف روزانه ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلی‌گرم جینسینگ، بر میزان عملکرد ذهنی، خستگی ذهنی و مقدار قند خون بدن در ۳۰ فرد سالم تاثیر می‌گذارد. در واقع این عوامل حدود ۱۰ دقیقه پس از مصرف در افراد سالم بهبود می‌یابد. در این مطالعه، معلوم شد که استفاده از ۲۰۰ میلی‌گرم جینسینگ، تاثیر بیشتری بر بهبود عملکرد ذهنی و از بین بردن خستگی روزانه افراد دارد.

جینسینگ همچنین به جذب قند خون توسط سلول‌های بدن کمک می‌کند و باعث افزایش قدرت و توانایی و کاهش خستگی ذهنی می‌شود. با این حال، هنوز مشخص نشده است، که چرا استفاده از دوز پایین‌تر آن در رفع خستگی موثرتر است.

در بررسی‌های علمی دیگری که مربوط به همین تحقیق بود، مشخص شد که استفاده مرتب و براساس برنامه از جینسینگ در سنین جوانی، می‌تواند از ابتلا به بیماری آلزایمر در سنین بالا جلوگیری کند. همچنین استفاده از آن می‌تواند باعث بهبود نسبی بیماران آلزایمری شود.

جینسینگ در سلامت جنسی مردان و بهبود اختلالات نعوظ بسیار موثر است

براساس تحقیقات صورت گرفته، جینسینگ خوراکی مفیدی برای درمان اختلالات نعوظ در مردان است. زمانی که ترکیبات ضد استرس این ریشه گیاهی وارد عروق خونی مردان می‌شود، قادر به حفاظت از بافت آلت تناسلی است. این گیاه می‌تواند اختلالات مربوط به این زمینه را در مردان درمان کند و عملکرد دستگاه تناسلی آن‌ها را به حالت طبیعی و نرمال بازگرداند.

علاوه بر این‌ها، جینسینگ با افزایش تولید اکسید نیتریک در بدن مردان می‌تواند باعث بهبود آرامش و افزایش گردش خون عضلات آلت تناسلی آقایان شود. مطالعاتی که اخیرا در این زمینه صورت گرفته است، نشان می‌دهد، مردانی که جینسینگ قرمز کره‌ای استفاده کرده‌اند، در درمان اختلالات نعوظ خود حدود ۶۰ درصد پیشرفت داشته‌اند، اما بهبود آن‌ها در زمان استفاده از دارو تنها ۳۰ درصد پیشرفت داشته است.

اثبات تاثیر جینسینگ در درمان مشکلات مردانه، در آزمایش بر روی ۸۶ مرد مبتلا به اختلالات نعوظ انجام شد و آن‌ها پس از مصرف ۱۰۰۰ میلی گرم عصاره جینسینگ برای مدت ۸ هفته در سال، شاهد بهبودی قابل توجهی بودند.

با وجود همه این نتایج،‌ هنوز هم دانشمندان در حال انجام تحقیقات بیشتر برای کسب نتایج قطعی‌تر در مورد اثرات جینسینگ بر روی اختلالات نعوظ در مردان هستند.

جینسینگ باعث افزایش عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌شود

یکی از مهم ترین خواص جینسینگ برای زنان و مردان، تقویت سیستم ایمنی بدن است. این اثرگذاری جینسینگ بر روی سیستم ایمنی در برخی از بیماران مبتلا به سرطان که تحت جراحی‌های مختلف یا شیمی‌درمان مداوم قرار داشتند، مطالعه شده است.

در این مطالعه،‌ برای ۳۹ نفر از افرادی که در حال انجام جراحی‌های مختلف برای بهبود سرطان بودند، به مدت دو سال، روزانه به مقدار ۵ هزار و ۴۰۰ میلی‌گرم جینسینگ تجویز شد. جالب است بدانید که این افراد پس از چنین درمانی، شاهد بهبود قابل ملاحظه‌ای در عملکرد سیستم ایمنی خود بودند و درمان‌های سخت آن‌ها با نشانه‌های کمتری همراه بود.

در راستای همین تحقیق، برای بررسی وضعیت ایمنی بدن افراد مبتلا به سرطان که تحت شیمی درمانی قرار گرفته بودند، عصاره جینسینگ قرمز تجویز شد. در نهایت، آزمایش‌ها نشان داد، سیستم ایمنی بدن این افراد تقویت شده و نسبت به افرادی که داروهایی با اثرات مشابه مصرف می‌کردند، بیشتر بهبود یافته است.

در مطالعه‌ای دیگر، معلوم شد، افرادی که جینسینگ مصرف می‌کنند تا ۵ سال پس از جراحی زیبایی، ۳۵ درصد بیشتر از سایر افراد،‌ شانس مبتلا نشدن به بیماری‌ها را دارند. همچنین طول عمر آن‌ها تا ۳۸ درصد بیشتر از کسانی است، که از جینسینگ استفاده نمی‌کنند.

در تحقیقات دیگری مشخص شد که عصاره جینسینگ می‌تواند باعث افزایش تاثیر واکسن‌ها ضد آنفولانزا و بیماری‌های مشابه شود. البته با اینکه تاثیر جینسینگ بر روی بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن افراد مبتلا به سرطان، اثبات شده است، اما برای اثبات میزان اثربخشی این ریشه گیاهی پر خاصیت در جلوگیری از ابتلا به عفونت برای افراد سالم،‌ نیاز به تحقیقات بیشتری وجود دارد.

 مزایا و خواص جینسینگ برای جلوگیری از ابتلا به سرطان بسیار فراوان است

از خواص جینسینگ برای زنان و مردان می‌توان به کاهش ابتلا به سرطان‌های خاص اشاره کرد. گینسنوزیدهای این گیاه با اثرات ضد التهابی و کاهش التهابات باعث حفاظت از آنتی اکسیدان‌ها می‌شوند.

در فرآیند چرخه سلولی، سلول‌ها به طور معمول رشد می‌کنند و تقسیم می‌شوند. گینسنوزیدها می‌توانند از تولید سلول‌های غیرطبیعی و رشد آن‌ها جلوگیری کنند. در چندین بررسی علمی صورت گرفته، معلوم شد، خطر ابتلا به سرطان در افرادی که جینسینگ مصرف می‌کنند، ۱۶ درصد کمتر است.

مشاهدات علمی نشان می‌دهد که مصرف جینسینگ در افراد باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان‌هایی مانند دهان، مری، معده، روده بزرگ و کبد می‌شود. جینسینگ همچنین در بهبود سلامت بیمارانی که تحت شیمی درمانی قرار دارند موثر است و عوارض جانبی داروهای شیمی درمانی را به میزان فراوانی کاهش می‌دهد.

البته با وجود مطالعات علمی صورت گرفته، هنوز بسیاری از مزایای جینسینگ برای بهبود و درمان سرطان، ناشناخته باقی مانده است و دانشمندان در حال کار برای اثبات این بخش از اثرات جینسینگ هستند.

جینسینگ با خستگی مبارزه می‌کند و میزان انرژی افراد را افزایش می‌دهد

تحقیقات نشان می‌دهد که جینسینگ برای مبارزه با خستگی و بازیابی سطح انرژی، یک خوراکی موثر است. در یکی از این تحقیقات، بعضی از اجزای جینسینگ مانند پلی‌ساکارید‌ها را که دارای میزان کمتری استرس اکسیداتیو هستند و انرژی بالاتری در سلول‌ها ایجاد می‌کنند، بر روی حیوانات آزمایش کردند. در این آزمایش مشخص شد که ریشه گیاه جینسینگ باعث کاهش میزان خستگی می‌شود.

برای اثبات این موضوع، مطالعه‌ای چهار هفته‌ای بر روی ۹۰ نفر که دارای معضل خستگی مزمن بودند، انجام شد. آن‌ها به مدت چهار هفته، روزان از ۱ یا ۲ گرم جینسینگ استفاده کردند. کسانی که جینسینگ مصرف کردند، پس از اتمام مدت زمان آزمایش، کمتر دچار خستگی فیزیکی و ذهنی می‌شدند و میزان استرس آن‌ها کاهش یافته بود.

در مطالعه‌ای دیگر، برای ۳۶۴ نفر از بهبودیافتگان سرطان، حدود ۲۰۰۰ میلی گرم جینسینگ تجویز شد. آن‌ها پس ۸ هفته و مصرف این مقدار جینسینگ، به میزان قابل توجهی شاهد کاهش سطح خستگی خود بودند.

یکی از مهم‌ترین خواص جینسینگ برای زنان و مردان، رفع و کاهش خستگی است. این اثر در بیش از ۱۵۵ مطالعه علمی با جینسینگ و مکمل‌های آن به اثبات رسیده است. جینسینگ نه تنها باعث کاهش خستگی می‌شود، بلکه به افزایش فعالیت بدنی نیز کمک می‌کند.

جینسینگ دارای خواص موثری در کاهش میزان قند خون است

جینسینگ در کنترل قند خون به خصوص در افراد مبتلا به دیابت بسیار موثر است. این گیاه می‌تواند باعث بهبود عملکرد سلول‌های پانکراس، افزایش تولید انسولین و جذب قند خون در بافت‌های مختلف بدن شود.

مطالعات نشان می‌دهد که عصاره‌های مختلف جینسینگ با حمایت از آنتی‌اکسیدان‌ها به کاهش رادیکال‌های آزاد در سلول‌های بدن افراد مبتلا به دیابت کمک می‌کند. در آزمایشی علمی، تاثیرات مصرف ۶ گرم جینسینگ قرمز کره‌ای همراه با داروهای ضد دیابتی و رژیم غذایی در ۱۹ فرد مبتلا به دیابت نوع ۲ بررسی شد.

نتایج این آزمایش، بسیار جالب توجه بود. این آزمایش به مدت ۱۲ هفته طول کشید. در این مدت افرادی که تحت آزمایش قرار گرفته بودند، شاهد کاهش ۱۱ درصدی میزان قند خون و کاهش ۳۸ دررصدی انسولین ناشتای خود بودند. به علاوه، حساسیت بدن آن‌ها نسبت به انسولین افزایش یافته بود.

بررسی‌ها و تحقیقات دیگری، پس از نوشیدن یک نوشیدنی قندی، در افراد مختلف نشان داد که مصرف جینسینگ پس از مصرف نوشیدنی قنددار باعث بهبود قند خون در بدن افراد سالم می‌شود.

جینسینگ قرمز ترش شده در کنترل قند خون نیز بسیار موثر است. جینسینگ ترش شده که توسط باکتری‌های زنده ایجاد می‌شود، می‌تواند باعث تغییرشکل جینزنوزیدهای موجود در جینسینگ شود و آن‌ها را تبدیل به نوعی کند، که جذب‌شان راحت‌تر است.

براساس تحقیقاتی علمی، مشخص شد که مصرف روزانه ۲/۷ گرم از جینسینگ قرمز ترش شده می‌تواند قند خون را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و باعث افزایش سطح انسولین بدن پس از مصرف غذا شود.

 

چرا استفاده از جینسینگ برای درمان، بهتر از سایر مواد است؟

خواص جینسینگ برای زنان و مردان بسیار فراوان است. البته انواع مختلفی جینسینگ در دنیا وجود دارند و برای بهره‌گیری صحیح و مناسب از خواص آن‌ها حتما باید تحت نظر متخصص طب سنتی قرار بگیرید. اما دلایلی وجود دارد که نشان می‌دهد، مصرف این ریشه گیاهی برای درمان بیماری‌ها و اختلالات سلامتی که با جینسینگ درمان‌پذیر هستند، بهتر است. در ادامه درباره دو اثر مهمی که نشان‌دهنده فواید استفاده از جینسینگ است، اشاره می‌کنیم.

جینسینگ را می‌توانیم به راحتی در رژیم غذایی خود جای دهیم

ریشه جینسینگ را می‌توان به روش‌های مختلف در رژیم غذایی جای داد و آن را مصرف کرد. خام خوردن جینسینگ نیز امکان‌پذیر است و می‌توان آن را مانند گیاهان دیگر به صورت خام نیز مصرف کرد. از این گیاه پر خاصیت می‌توان، در هنگام نوشیدن چای استفاده کرد.

خوردن جینسینگ به صورت حل شده در آب گرم نیز در بین مردم رایج است. در حال حاضر، در دنیا از جینسینگ در دستورهای غذایی بسیاری مانند دستور‌های غذایی درست کردن انواع سوپ‌ها، استفاده می‌شود. امکان نگهداری از جینسینگ تازه در فریزر وجود دارد. به علاوه نگهداری از جینسینگ به صورت پودر، عصاره،‌ روغن، کپسول و قرص نیز وجود دارد.

دوز استفاده از جینسینگ نیز بستگی به شرایط بدنی شما دارد و معمولا برای تشخیص آن باید به یک متخصص مراجعه کنید. البته به صورت معمول دوز استفاده از آن در حالت ریشه خام بین ۱ تا ۲ گرم در روز و بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ گرم به صورت عصاره است. اگر تاکنون از جینسینگ استفاده نکرده‌اید، بهتر است با مقادیر کمتری مصرف آن را شروع کنید.

برای آنکه جذب خواص جینسینگ بهتر شود، بهتر است آن را پیش از خوردن وعده غذایی مصرف کنید تا از مزایای کامل آن بهره‌مند شوید. جینسینگ هم مانند سایر مکمل‌های غذایی، همراه با غذا بهتر جذب بدن می‌شود.

جینسینگ اثرات جانبی بدی ندارد و معمولا بدون ضرر است

براساس تحقیقات صورت گرفته، جینسینگ اثرات جانبی و عوارض خاصی ندارد و معمولا مشکل ناخوشایندی در افراد ایجاد نمی‌کند. با این حال، افرادی که از داروهای دیابتی استفاده می‌کنند و قصد استفاده از جینسینگ را برای بهبود وضعیت قند خون خود دارند، باید پیش از مصرف، حتما با یک متخصص مشورت کنند و از میزان مجاز مصرف جینسینگ آگاه شوند.

البته جینسینگ دارای خواصی است که می‌تواند باعث کاهش اثرات داروهای ضد انعقادی نیز بشود و اگر فردی از این دست داروها مصرف می‌کند، پیش از شروع استفاده از جینسینگ باید با پزشک خود صحبت کند.

محققان توصیه کرده‌اند که زنان باردار و کودکان بهتر است به هیچ عنوان از جینسینگ استفاده نکنند، زیرا علم هنوز به اطلاعاتی کافی درباره اثرات این گیاه بر روی این گروه افراد دست پیدا نکرده است.

مطالعات نشان داده‌اند که استفاده گسترده از جینسینگ باعث عادت کردن بدن به آن می‌شود و خواص و اثربخشی این گیاه را در بدن کاهش می‌دهدو بنابراین برای بهره‌گیری از اثرات جینسینگ، بهتر است به طور وقفه‌ای در طول سال از آن استفاده کنیم.

 

خواص جینسینگ برای زنان و مردان در طول قرن‌ها ثابت شده است. از این مکمل گیاهی معمولا در پزشکی چینی استفاده فراوانی می‌کنند. افزودن این گیاه به رژیک غذایی آسان و اثرات آن بر سلامت انسان بسیار زیاد است. بنابراین استفاده از این گیاه شگفت انگیز می‌تواند تجربه خوبی را در زندگی ما به همراه بیاورد و قطعا ارزش یک بار امتحان کردن را دارد.

 

خواص جینسینگ برای زنان و مردان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اسکرول به بالا