درمان خانگی جوش صورت با 8 روش

درمان خانگی جوش صورت با ۸ روش

بسیاری از درمان‌های خانگی می‌توانند به متعادل کردن سطح چربی پوست، کاهش التهاب، از بین بردن باکتری‌ها، جلوگیری از بروز جوش و حتی درمان جوش صورت کمک کنند. این درمان ها شامل اسانس‌های روغنی، گیاهان دارویی، مکمل‌های طبیعی و برخی تغییرات ساده در شیوه‌ی زندگی است. در این مطلب، ۸ درمان خانگی جوش صورت و مواد طبیعی برای از بین بردن جای جوش را بیان کرده و شواهد علمی این درمان‌ها را نیز بررسی می‌کنیم. در ادامه با ما همراه باشید…

 

انواع جوش صورت

تا به حال کسی را دیده اید که ادعا کند در عمرش حتی یک جوش هم روی پوست صورت یا دیگر بخش های بدنش نزده است؟ چنین ادعایی بیشتر شبیه معجزه می ماند. بیشتر مردم در طول زندگی، عارضه پوستی جوش را تجربه می کنند. تقریبا همه افراد در سن نوجوانی به عارضه آکنه مبتلا می شوند. ابتلا به آکنه در بزرگسالان هم شایع است.

آکنه معمولا بر روی پوست صورت شما پدیدار می شود، اما در بسیاری از موارد ممکن است قسمت‌های دیگر بدن تان نیز به آکنه دچار شوند. شدت جوش می تواند از یک جوش قرمز التهابی کوچک تا آکنه شدید که منجر به اسکار (جای جوش) می‌شود، متغیر باشد.

به طور کلی، عارضه آکنه زمانی روی پوست شما ظاهر می شود که منافذ پوست تان بسته شوند و چربی پوست تان راهی برای خروج پیدا نکند. در واقع، تجمع چربی در زیر منافذ پوست باعث ایجاد برآمدگی و رشد باکتری‌ می شود.

به طور کلی جوش های صورت را می توان به ۴ دسته تقسیم کرد، برای آشنایی با این ۴ نوع جوش، مقاله انواع جوش صورت را بخوانید.

راه های خانگی و مواد طبیعی برای درمان جوش

راه های خانگی و مواد طبیعی برای درمان جوش

۱٫ روغن درخت چای

روغن درخت چای، یک ماده‌ی ضد باکتری و ضد التهاب طبیعی است؛ به این معنی که ممکن است پروپیونی باکتریوم آکنه (باکتری ایجاد کننده‌ی آکنه) را از بین ببرد. خواص ضد التهابی روغن درخت چای به صورتی است که می‌تواند تورم و قرمزی جوش‌ها را نیز کاهش دهد.

شما می‌توانید عصاره‌ی درخت چای را به صورت کرم، ژل یا اسانس روغنی، روی آکنه‌هایتان بمالید. اگر از اسانس روغنی استفاده می‌کنید، ابتدا آن را در یک روغن حامل رقیق کنید.

۲٫ گیاه نارون کوهی

نارون کوهی یا هاماملیس یکی از بهترین داروهای شناخته شده برای از بین بردن جای جوش است. این گیاه قابضی طبیعی است که التهاب و قرمزی را کنترل می کند. همچنین، سرعت رشد باکتری ها بر پوست را کاهش می دهد.

۱ قاشق غذاخوری پوست نارون کوهی و ۱ فنجان آب را به مدت ۳۰ دقیقه در ظرفی خیس کنید. سپس مخلوط را روی اجاق گاز گذاشته تا به جوش بیاید. پس از آن، حرارت را کاهش داده تا به مدت ۱۰ دقیقه (به صورتی که در ظرف را گذاشته‌اید) بجوشد.

سپس مخلوط را از روی حرارت برداشته و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه دیگر مانده تا خنک شود. مایع را صاف کرده و در ظرف دربسته‌ای نگهداری کنید. شما می‌توانید از این ماده ۱ تا ۲ بار در روز (یا به صورت دلخواه) با استفاده از توپ پنبه‌ای روی پوست تمیز، استفاده کنید.

اگر تهیه و یا استفاده سنتی از این گیاه برایتان سخت است، می توانید از ژل، دستمال مرطوب و سایر محصولات که حاوی نارون کوهی هستند، استفاده کنید.

۳٫ روغن جوجوبا

روغن جوجوبا، یک ماده‌ی طبیعی مومی بوده که از دانه‌های درختچه جوجوبا استخراج می‌شود. مواد مومی موجود در روغن جوجوبا به ترمیم پوست آسیب دیده کمک می‌کند؛ به این معنی که این مواد می‌توانند در تسریع بهبود زخم‌ها (از جمله آکنه و آسیب‌های ناشی از آن) نیز موثر باشند.

برخی از ترکیبات موجود در روغن جوجوبا ممکن است به کاهش التهاب پوست کمک کنند؛ به این معنی که آن‌ها می‌توانند قرمزی و تورم اطراف جوش‌ها، جوش‌های سر سفید و سایر ضایعات پوستی ملتهب را کاهش دهند.

سعی کنید اسانس روغنی جوجوبا را با ژل، کرم یا ماسک صورت خاک رس مخلوط کرده و آن را روی آکنه بمالید. در غیر این صورت، چند قطره روغن جوجوبا را روی پنبه ریخته و به آرامی روی آکنه‌ها مالش دهید.

۴٫ روغن زیتون

این روزها خواص روغن زیتون برای هیچ کس پوشیده نیست. این روغن نه تنها برای سلامت بدن مفید است، بلکه یک درمان خانگی جوش صورت هم به حساب می‌آید. از آنجایی که روغن زیتون دارای آنتی اکسیدان و ضد التهاب است به درمان جوش کمک می کند.

ببشتر در این مورد بدانید…
خواص روغن زیتون: ۲۵ کاربرد روغن زیتون برای سلامت و زیبایی پوست و مو

زمانی که پوست مرطوب است جوش و جای آن، سریع‌تر از زمانی که پوست خشک است، بهبود پیدا می‌کند. روغن زیتون برای این موضوع عالی است چراکه موجب آبرسانی پوست می‌شود. این روغن منافذ پوست را نمی‌بندد. البته، اگر به خوبی آن را پاک کنید.

۲ قطره روغن زیتون را به صورت خوب بزنید. سپس، یک حوله‌ی گرم و مرطوب را به صورت خود بزنید تا منافذ آن را باز کند و روغن وارد پوستتان شود. در پایان، صورت خود را با آب گرم و یک پد خشک تمیز کنید. اگر هنوز روغنی روی پوست باقی مانده است، به آرامی جذب خواهد شد.

۵٫ لیمو

لیمو برای جای جوش

لیمو، سفید کننده ای طبیعی است که به کمرنگ شدن جای انواع زخم روی پوست شما کمک می کند. لیمو سلول های مرده ی پوست را از بین می برد، رشد سلول های جدید را افزایش می دهد و خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می بخشد.

روش استفاده از لیمو

  • با نوک انگشتان خود یا با پنبه، آب لیموی تازه را به طور مستقیم روی جای جوش ها بمالید. حدود ۱۰ دقیقه منتظر بمانید، سپس، صورت خود را با آب بشویید. این کار را یک یا دو بار در روز تکرار کنید.
  • مقادیر مساوی آب لیمو و عسل را با هم مخلوط کنید. این مخلوط را با پنبه روی جای جوش ها بمالید. حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید. سپس، آن را با آب بشویید و به آرامی صورت خود را خشک کنید. هر روز یک بار از این روش استفاده کنید.
  • یک قاشق چایخوری آب لیمو را با یک قاشق چایخوری روغن ویتامین E مخلوط کنید. آن را قبل از خواب، روی جای جوش ها بزنید. صبح روز بعد آن را بشویید. این کار را هر شب تکرار کنید.

۶٫ چای سبز

چای سبز، حاوی غلظت بالایی از گروهی از آنتی اکسیدان‌های پلی فنول، به نام کاتشین‌ها است. به همین دلیل یک درمان خانگی جوش صورت محسوب می‌شود. در منافذ پوست بیشتر افرادی که به آکنه مبتلا هستند، بیش از حد سبوم یا چربی طبیعی وجود داشته و آنتی‌اکسیدان کافی وجود ندارد.

آنتی اکسیدان‌ها، به بدن کمک می‌کنند که مواد شیمیایی و مواد زائدی که ممکن است به سلول‌های سالم آسیب برسانند را تجزیه‌ کند. چای سبز به پاک کردن برخی از ضایعات و آلودگی‌های جمع شده در جوش‌های سر باز، کمک می‌کند.

این ماده حاوی ترکیباتی است که می‌تواند در موارد دیگری نیز موثر باشد. این موارد عبارتند از:

  • تولید سبوم پوست را کاهش دهد.
  • باکتری پروپیونی باکتریوم آکنه را کاهش دهد.
  • التهاب پوستی را کاهش دهد.

چای سبز ممکن است از طریق نوشیدن یا استفاده از عصاره‌ی آن روی پوست، به شما کمک کند؛ هرچند محققان اظهار داشته‌اند که شواهد موجود درباره‌ی این ادعا، محدود است. با این حال، نتایج مطالعه‌ای نشان می‌دهد که پس از ۸ هفته استفاده از عصاره‌ی پلی فنولی چای سبز، ۷۹ و ۸۹ درصد کاهش در جوش‌های سر سفید و جوش‌های سر سیاه ایجاد شده است.

برناکامبوچا چای سبز یک لیتری – ۱۲ عددی | خرید آنلاین

۷٫ سیب زمینی

نشاسته ی زیاد، جای جوش و لکه های پوست را محو می کند. سیب زمینی سرشار از نشاسته است. برای از بین بردن جای جوش های خود باید:

  • سیب زمینی را رنده کنید. سپس، با کمک پارچه آب آن را بگیرید و تفاله ها را جدا کنید. آب سیب زمینی را روی جای جوش های خود بمالید. بگذارید ۲۰ دقیقه بماند. بعد آن را بشویید.
  • یک برش ضخیم از سیب زمینی را به مدت یک دقیقه روی پوست خود بمالید. آب سیب زمینی را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی صورت خود بگذارید. بعد پوست خود را بشویید.

۸٫ روغن نارگیل

حتماً از خواص روغن نارگیل برای سلامت و زیبایی پوست و مو شنیده اید. خوشبختانه، تحقیقات علمی هم این نکته را تأیید می کنند. این روغن منبعی غنی از ویتامین E و اسیدهای چرب است و به همین دلیل می تواند جای جوش از بین ببرد. استفاده از روغن نارگیل به حفظ سلامت پوست و درمان جوش نیز کمک می کند.

ببشتر در این مورد بدانید…
خواص روغن نارگیل و نحوه استفاده از آن برای زیبایی پوست و مو

روش استفاده

  • روغن نارگیل را گرم کنید و روی جای جوش های خود بمالید. به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه جای جوش ها را ماساژ دهید. یک ساعت صبر کنید و بعد آن را با آب گرم بشویید.
  • روغن اسطوخودوس را با یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل مخلوط کنید. آن را روی محل مورد نظر خود قرار دهید و تا چند دقیقه ماساژ دهید. بگذارید ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روی پوستتان بماند. بعد آن را با آب گرم بشویید. تا چند هفته ی متوالی، روزی یک یا دو بار از این روش استفاده کنید.

شما برای محافظت از پوست‌تان چه کارهایی انجام می‌دهید؟ آیا دچار آکنه می‌شوید؟ به غیر از مواردی که در این مطلب به آن‌ها اشاره شد، مورد دیگری به عنوان درمان خانگی جوش صورت و یا جلوگیری از آن می‌شناسید؟ تجربیات‌تان را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

 

 

جوش ‌های پوستی فقط مختص نوجوانان نیستند، بلکه حدود ۲۰ درصد از خانم ‌ها در دهه ‌های دوم و سوم زندگی با این جوش‌ها مواجه می‌شوند. جوش ‌های پوستی می ‌توانند به علت ‌های متفاوتی از استرس گرفته تا نوسانات هورمونی ایجاد شوند.

با این‌حال، همه این افراد علاوه بر جدی گرفتن روش‌ های درمانی موضعی و دارویی،‌ می‌ توانند از مواد غذایی و گیاهان دارویی خاص برای مقابله با جوش ‌ها و شفاف‌ سازی پوست خودشان استفاده کنند.

گزنه، یکی از این گیاهان است که خاصیت ضد التهابی ویژه‌ ای داشته و فواید مهمی برای پوست دارد. برنا کامبوچا گزنه هم از ترکیبات مهم گیاهی است که بدون داشتن عارضه جانبی می تواند به شما در داشتن یک پوست زیبا و لطیف کمک کند.

 

برنا کامبوچا گزنه یکی از محصولات تولیدی کارخانه برنا کامبوچا است که از ترکیب نوشیدنی کامبوچا و ۳ گیاه دارویی چای سبز، گزنه و بابونه تشکیل شده است. این گیاهان به دلیل داشتن ترکیبات آنتی اکسیدانی، آنتی باکتریالی و ضد التهابی نقش بسیار موثری در زیبایی پوست دارند. همچنین گزنه با داشتن خاصیت پاک کنندگی اخلاط سینه، ریه و معده، گرفتگی های کبدی را رفع می کند.

 

برنا کامبوچا گزنه می تواند با افزایش گردش خون و بهبود سریع تر زخم ها به رفع لکه ها و جوش های پوستی کمک کرده و بیماری های پوستی را برطرف کند. این محصول همچنین برطرف کننده ناراحتی های کلیه، تقویت مو و جلوگیری از ریزش مو، سم زدایی و پاکسازی بدن، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر ابتلا به سرطان، بهبود سیستم گوارش و تناسب اندام و کاهش وزن، افزایش دهنده انرژی بدن، کاهش درد مفاصل و علائم پیری وکمک به سلامت قلب و عروق و سالم ماندن کبد می باشد.

 

 

 

درمان خانگی جوش صورت با 8 روش

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اسکرول به بالا